2022 serà l'any en què canviarà la façana marítima de la ciutat

La rehabilitació del Pantalà per a ús ciutadà i turístic i l'obertura del moll nord a la ciutat estaran operatives en 2022
Imagen 1Imagen 2
Sagunt ha acollit este matí la reunió del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València amb la qual l'Ajuntament ha signat un conveni per a, entre altres inversions, l'execució de les obres de rehabilitació del Pantalà i l'obertura del moll nord a la ciutat que estan previstes per a l'any 2022. 

Després de la reunió del consell, s'ha realitzat una roda de premsa a la qual han assistit l'alcalde de Sagunt, Quico Fernández; el president de l’APV, Aurelio Martínez; el director de l’APV, Francesc Sánchez; i el secretari del Consell d'Administració, Luis Felipe Martínez. Ací s'han detallat els punts tractats durant la sessió, s'ha signat el nou conveni que tindrà una vigència de 4 anys i s'han destacat les dades més rellevants del port de Sagunt i els pròxims projectes que veuran la llum gràcies a les inversions de l’APV i la col·laboració de l'Ajuntament de Sagunt. 

L’alcalde de Sagunt, Quico Fernández, s’ha mostrat satisfet per la signatura d’este conveni amb l’APV perquè ha manifestat “estem en el punt d’eixida d’un gran canvi per a la ciutat i especialment per al port de Sagunt ja que s’obrirà a la ciutat com un nou barri i suposarà un canvi total de la línia de la façana marítima que està molt degradada”. Fernández ha declarat que hi ha 6 milions d’euros per a escometre la rehabilitació del Pantalà, d’un total de 9 milions “que probablement es licitarà al llarg de 2019 i en l’horitzó de dos anys aproximadament n’estarem damunt, si no abans”. El primer edil ha destacat un aspecte “que no se subratlla suficient i és que el moll nord s’alliberarà d’empreses, quedarà obert a la mar i s’hi podrà passar des de la platja o des de la Nau”.


El president de l’APV, Aurelio Martínez, ha assegurat que hi ha dos elements fonamentals d'este conveni, “el primer és la rehabilitació del Pantalà que destinarem 9 milions i caldrà fer-ho per fases, que arribarà fins a l'any 2022, perquè la recuperació de tot el que és la part nord del port deixarà de tindre ús portuari per a passar a ciutadà, de manera que els ciutadans puguen incorporar-se al port, veure el que es fa, veure les grues, el port, etc. Veure que els productes que tu consumixes, resulta que abans han passat pel port, eixa proximitat és positiva per al port, per a la ciutat i els ciutadans. Serà un element atractiu de cara al turisme”. 

L'objecte principal del conveni és promoure la millora de la integració urbana de la zona nord del port marítim comercial, així com articular el desenvolupament de les mesures compensatòries sobre impacte ambiental en la zona sud i potenciar el desenvolupament logístico-portuari amb estratègies que augmenten la competitivitat del port de Sagunt. Com a obligacions, l’APV rehabilitarà el Pantalà incloent connexions per als vianants i viàries i, respecte a la zona sud, realitzarà un projecte de restauració paisatgística del front litoral de la Marjal dels Moros creant un parc arqueològic a l'aire lliure i un centre d'interpretació del port romà, així com patrocinar activitats com per exemple la Mitja Marató del Port de Sagunt que rebrà una subvenció de 2.000 euros.

Per part de l'Ajuntament de Sagunt, les obligacions adquirides en este nou conveni per la seua part serà el manteniment de la zona nord amb un límit anual de 30.000 euros i l'agilitació de tràmits de la seua competència necessaris per a construir nous accessos terrestres al sud del port, com un accés viari i un ferroviari, a més de promoure la mutació demanial objectiva d'aquells terrenys on s'executen obres. 


Martínez, d'altra banda, ha afirmat que l’APV en el seu conjunt “està prestant una atenció absolutament prioritària al port de Sagunt per causes òbvies, perquè entenem que el port de Sagunt serà el futur. El port de València no té moltes capacitats d'expansió i, per tant, dins de 10 o 15 anys serà necessari Sagunt si el port continua creixent al ritme que volem tots”. I en el capítol de la relació del port amb la ciutat, Martínez ha assenyalat “s'han aconseguit grans avanços no solament amb el conveni que s'ha signat hui, sinó que amb 1 milió d'euros que es va començar ara s'aportaran 5 milions d'euros més per al Pantalà”. 

Segons les dades aportades per Martínez, des de l'any 1993, quan el port de Sagunt es va introduir en l'Autoritat Portuària de València, fins hui, Sagunt representava el 6,4% de la facturació de l’APV ocupant llavors l'últim lloc de tots els ports de l'Estat. En 2018 la dada de facturació, coneguda com la xifra de negocis, ha representat quasi el 14% de tota la facturació de l’APV, situant-se en el número 16 del rànquing. Per tant, com a conseqüència d'esta aliança “que jo crec que és fonamental, el port de Sagunt ha eixit clarament beneficiat en tràfic, en inversions i en tot. Respecte a les inversions, el port de Sagunt en 1993 representava el 5’5%, i en el 2018 el 18%”, afirmava el president de l’APV. 

Quant al context de tràfic, dins del Sistema Portuari Espanyol de Mercaderia general no contenitzada, Sagunt en 2018 ocupa la 6a posició del rànquing de ports de l'Estat, tenint així una rellevància molt considerable, arribant a manipular quasi 4’5 milions de tones. Estes dades suposen un creixement del 33% respecte de l'any 2017 i aconseguint superar als ports de Bilbao, Santander, Tenerife o Tarragona. 


Però no solament ha sigut en tràfic de mercaderia general no contenitzada, en vehicles Sagunt ha sigut fonamental amb 246.764, sent el 5é d'Espanya com a port individual. A més, l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC) porta diversos anys qualificant amb la nota més alta a Sagunt, malgrat estar penalitzat per mancar d'accés ferroviari. Totes les obres d'accessibilitat al port s'adjudicaran amb tota probabilitat al llarg de 2019, amb una inversió de 30 milions d'euros per als accessos i 9 milions d'euros per a la reordenació del trànsit interior.


Altres projectes que s'han anat articulant al llarg del 2018 han sigut per exemple el Lloc d'Inspecció Fronterer, que és un element molt important que ha costat diversos anys de lluita i que ja s'ha adjudicat, s'està construint i la inversió es de 4’6 milions d'euros i probablement per a finals del pròxim any està completament entregat. Al mateix temps, l’APV posarà en funcionament una eixida automàtica del recinte portuari per als contenidors que tinguen autorització duanera per a facilitar així els tràfics.


Fernández ha matisat que el port té una doble dimensió, ja que és un motor econòmic de primera magnitud que en els últims anys ha servit per a impulsar Parc Sagunt o les connexions ferroviàries, “per tant sense l'ajuda del port probablement el nostre èxit econòmic no seria tan evident” i ha recordat que la col·laboració entre administracions “és fonamental, saber entendre's, exigir i arribar a acords és la base i la clau perquè les coses funcionen i la signatura d’este conveni és un gran exemple”.

Finalment, Aurelio Martínez ha declarat que tot el que s'ha fet en Parc Sagunt “és clau per a assegurar no solament la salut econòmica de tota la comarca, sinó del propi port. El volum de tràfics que es generarà amb totes les adjudicacions canviarà la fisonomia de la nostra comunitat i de tots en estos pròxims anys”.




 
 ​