L'Ajuntament de Sagunt acorda per unanimitat revisar la taxa de fem per al 2026

Així mateix, es reduirà en la mesura que siga possible la subcontractació amb empreses privades

Fotografia d'arxiu.

L'Ajuntament de Sagunt va aconseguir un acord unànime en el Ple corresponent al mes de juny mitjançant el qual es compromet a estudiar de manera detallada els costos aplicats amb l'objectiu de reduir el màxim possible les taxes de fem a aplicar en 2026.

A més, es va acordar mantindre el servici de recollida de residus sòlids urbans, orgànica i planta de transferència 100 % públic, rescindint quan siga possible la subcontractació amb empreses privades per a la prestació d'estos servicis.

La moció, que va comptar amb el suport de tots els grups polítics que conformen el Ple, va ser presentada per Iniciativa Porteña i defensada pel regidor Manuel González. La proposició, no obstant això, va comptar amb esmenes del Partit Socialista i de Vox.

Estes esmenes van afegir als acords “instar el Govern d'Espanya i les Corts Generals a revisar i, si és el cas, modificar la Llei 7/2022, de residus i sòls contaminats per a una economia circular, amb la finalitat de permetre que els costos de la gestió de residus puguen finançar-se mitjançant fórmules mixtes que combinen taxes específiques, recursos procedents dels pressupostos municipals i altres figures fiscals, evitant que recaiguen exclusivament en la ciutadania” i admetent flexibilitzacions per a reduir la taxa en la mesura que siga possible conjuntament amb esforços positius cap al reciclatge.

El text expositiu de la proposició assegura que s'ha generat una “ona d'indignació entre els ciutadans” en passar de pagar 52 € en 2024 a 111 € en 2025, la qual cosa suposa “un increment del 114 %”. La moció, a més, posa l'accent en el xicotet comerç i l'hostaleria, la taxa de la qual “encara ha patit una major modificació”.

Es destaca, també, que els epígrafs que més han pujat en l'estudi de costos de la SAG han sigut els relatius als càlculs de costos assignats a recollida de residus sòlids urbans (RSU), orgànica i de transferència de RSU. En el cas de RSU i orgànica, el cost segons el Pla Anual d'Inversió i Finançament (PAIF) és de 4,46 milions d'euros, per la qual cosa la pujada de la despesa imputable ha sigut d'un 21,21 %, tal com es detalla en el text de la moció. Així mateix, s'especifica que la transferència de RSU “ha incrementat els seus costos un 36,31 %”.

A més, “una de les pujades en pressupost que crida l'atenció són els treballs realitzats per altres empreses precisament en RSU i la seua transferència”, la qual cosa afirma el text de la moció que pot interpretar-se “com una privatització encoberta d'un servici que sempre ha sigut 100 % públic”.