Sagunt a Escena 2025

El guitarrista Yerai Cortés encapçala l'oferta musical de Sagunt a Escena

El músic alacantí actuarà en el Teatre Romà el 7 d'agost i Versonautas oferirà el seu últim espectacle el 5 d'agost a la Casa dels Berenguer

El festival Sagunt a Escena, organitzat per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació a través de l'Institut Valencià de Cultura (IVC), compta amb la participació del guitarrista Yerai Cortés com una de les ofertes destacades del seu cartell.

El Teatre Romà serà l'escenari al qual puge Cortés el 7 d'agost, qui amb només 30 anys ha aconseguit situar-se com un dels banderers de la modernitat flamenca des d'un treball rigorós, virtuós i obert a noves mirades sobre la música d'arrel.

El jove creador és habitual dels escenaris gràcies a la seua col·laboració amb artistes de la talla de Rocío Molina, a qui acompanya en dos dels espectacles de la seua trilogia sobre la guitarra, Vuelta al Uno i Al fondo Riela. En totes dos propostes vam veure un diàleg fluid i magnètic entre el ball de Molina i el toc de Cortés.

Després de protagonitzar el primer documental de C. Tangana, La guitarra flamenca de Yerai Cortés, que va obtindre el Goya al millor documental en l'edició de 2024, la seua popularitat s'ha multiplicat, la qual cosa li convertix en un dels grans noms de l'escena musical actual.

Fa a penes unes setmanes va participar en el festival de músiques avançades de Barcelona Sonar amb Guitarra coral, l'espectacle que presentarà a Sagunt. En escena estarà acompanyat per un cor de sis palmeres, que també sumaran les seues veus per a oferir un concert que traspassa els conceptes de clàssic, tradicional o avantguardista i que conté l'essència del seu primer disc.

La crítica definix a Yerai Cortés com un renovador del flamenc que, xopat de la tradició, ho porta a un terreny propi i magnètic.

Versonautas crea un espai màgic

D'altra banda, Recitare Religare és l'espectacle musical recentment estrenat pel duo valencià Versonautas, compost pels compositors, instrumentistes i lletristes Ana Sanahuja i Roqui Albero, que actuaran a la Casa dels Berenguer el dia 5 d'agost a les 22 hores.

El títol remet a “una idea del sagrat, una temptativa de missa escènica que ens convida a delegar en el sobrenatural la possibilitat d'alliberar-nos de nosaltres mateixos”, segons afirmen els mateixos artistes.

A través dels conceptes de Recitare (literalment en llatí repetició de cites, que dona origen a la paraula resar) i Relligara (‘reunir’, que dona origen a la paraula religió) el seu recital escènic evoca ressonàncies que superen al mateix llenguatge. Tot això acompanyat de cites de M. Eckhart, Simone Weill, Clarice Lispector, Jean Genet, Novalis, Giacomo Leopardi o W. Blake, i de textos propis.

La música en directe també serà present en Querencia, de la companyia Hongaresa Teatre. La Banda Democràtica de Pedralba participarà en directe amb la composició i direcció de Jesús Salvador ‘Chapi’.

Sagunt a Escena és un festival organitzat per l'Institut Valencià de Cultura amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sagunt i l'àrea de teatres de la Diputació de València. En la seua 42 edició, se celebra del 31 de juliol al 23 d'agost de 2024 en el Teatre Romà i altres espais de Sagunt.