SAGUNT A ESCENA 2025

Sagunt a Escena es clausura amb la tragicomèdia 'Querencia' i un ritual que combinarà música, foc i dansa

La companyia valenciana Hongaresa de Teatre commemora el seu 30é aniversari al Teatre Romà amb la representació del retrobament d'una parella trencada

Sagunt a Escena, el festival organitzat per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació a través de l'Institut Valencià de Cultura (IVC), es clausura el 23 d'agost, al Teatre Romà, amb la tragicomèdia Querencia de la companyia Hongaresa de Teatre.

La funció forma part dels actes de celebració dels 30 anys de trajectòria de la formació saguntina. Per a la seua representació a l'edifici mil·lenari s'ha incorporat música en directe sota la direcció musical de Jesús Salvador ‘Chapi’, amb la participació de la banda ‘La democrática’ de Pedralba i l'actuació de la cantant Conxi Valero.

En acabar, se celebrarà un acte festiu artístic a la plaça Major amb música, foc i dansa de la mà de la coreògrafa Jéssica Martín en el qual la tradició mediterrània clàssica abraçarà la cultura valenciana.

“Clausurem la 42 edició de Sagunt a Escena de la mà d'una companyia profundament arrelada en el nostre territori, Hongaresa de Teatre. Celebrem les tres dècades d'este col·lectiu amb una proposta artística que enaltix la cultura mediterrània i reivindica Sagunt a Escena com un punt de trobada entre tradició i avantguarda, entre el local i l'universal", ha valorat la directora del festival, María José Mora.

Un dol dialèctic i traumàtic

En este muntatge, una gran diva de l'escena i el més prestigiós crític de teatre del país coincidixen després d'una llarguíssima i traumàtica separació a la casa que van compartir com a parella. Durant la representació assistim a una implacable lluita de titans en la qual a poc a poc es van descobrint els seus monstres.

El muntatge planteja a l'audiència una inquietant pregunta: quins misteris s'amaguen en el fons del cor humà perquè siguem capaços de matar als nostres éssers estimats.

Lola López i Pep Ricart donen vida als protagonistes d'este dol dialèctic en el qual emmascaren la fragilitat i les debilitats dels seus personatges. El component que fa universal l'espectacle són les ferides que amaga la parella: “La gelosia, l'enveja, la necessitat de ser estimats, la por a la vellesa i a l'abandó, la necessitat de romandre, de la glòria”, detalla l'autor de l'obra, Paco Zarzoso.

Cercles de suport que abracen

Un dia abans, el 22 d'agost, la Casa dels Berenguer obri les portes a les 22 hores amb una història de la postguerra espanyola protagonitzada per dones. Rogles de cançons i misèria està escrita i dirigida per Paula Llorens i Isabel Martí. Junt amb elles, també intèrprets, en l'escenari està Raquel Piera. Entre totes tres van desgranant diferents relats femenins d'un poble qualsevol en plena postguerra.

Un espectacle que arreplega la memòria de tantes àvies, el treball domèstic de les quals mai va ser reconegut. En eixos rotles femenins en els quals es llavava la roba, es cosia, es resava o cuinava succeïen les històries personals, algunes molt crues, de dones envoltades de dures realitats. També hi havia espai per a cantar, ballar, per a l'amabilitat i la tendresa.

Després de la seua presentació, la crítica destacava a les seues tres excel·lents actrius, “que multipliquen els seus papers amb diferents personatges dels quals ens enamorem de seguida. Posseïxen força, dolçor, molt d'ofici, bones i harmonioses veus, i molta simpatia”.

Sagunt a Escena tanca la seua 42 edició que va començar el 31 de juliol. És un festival organitzat per l'Institut Valencià de Cultura amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sagunt i l'àrea de teatres de la Diputació de València.