Comunicat davant l'arribada del Bahri Tabuk, un altre vaixell saudita que transporta armes cap a la guerra a Iemen

El govern municipal de Sagunt i el seu Consell Municipal de Pau, Solidaritat i Cooperació manté un posicionament ferm de rebuig a l'arribada de la naviliera saudita

A les 12 h de hui dilluns 8 de maig s'espera una nova arribada d'un vaixell saudita que presumiblement carrega armament. El Bahri Tabuk va eixir de Baltimore (els EUA) el 27 d'abril i atraca hui al port de Sagunt (València). Diverses entitats de promoció de la pau, la justícia global i en defensa dels drets humans, com el Centre Delàs d'Estudis per la Pau i SETEM Comunitat Valenciana, volem continuar manifestant el nostre profund rebuig a l'arribada d'estos vaixells que carreguen armes amb destinació a països que fan la guerra, com és l'Aràbia Saudita, que lidera la coalició bèl·lica que du a terme la guerra del Iemen des de fa ja 8 anys. Els atacs saudites han tingut conseqüències nefastes per a la població civil i les seues infraestructures bàsiques, amb dos terços de la població necessitats d'ajuda humanitària i uns 10,3 milions de persones que requerixen amb urgència algun tipus d'assistència com menjar, atenció sanitària, aigua potable i sanejament i protecció. A més, 3,3 milions de persones, entre elles 2,1 milions de xiquets, es troben greument malnodrits.

En 2019, el European Center for Constitutional and Human Rights (ECCHR), Mwatana for Human Rights, Amnistia Internacional, la Campaign Against Arms Trade, el Centre Delàs d’Estudis per la Pau i Repte Pastura Disarmo presentem conjuntament una Comunicació a la Cort Penal Internacional, reconstruint amb precisió i detall fins a 26 atacs aeris saudites contra civils, en què es va desplegar armament europeu, en aparent violació del dret internacional. Amb tot, s'han continuat enviant armes a l'Aràbia Saudita, vulnerant de manera flagrant el Tractat de Comerç d'Armes (TCA). En concret, l'article 2.2 del Tractat sobre comerç d'armes recorda que “les activitats de comerç internacional abastaran l'exportació, la importació, el trànsit, el transbord i el corretatge”; l'article 6, sobre prohibicions, establix que “Un Estat part no autoritzarà cap transferència d'armes convencionals compreses en l'article 2, paràgraf 1, ni d'elements compresos en l'article 3 o l'article 4, si en el moment de l'autorització té coneixement que les armes o els elements podrien utilitzar-se per a cometre genocidi, crims de lesa humanitat, infraccions greus dels Convenis de Ginebra de 1949, atacs dirigits contra béns de caràcter civil o persones civils protegides com a tals, o altres crims de guerra tipificats en els acords internacionals en els quals siga part”; així com l'article 9 sobre trànsit o transbord.

El divendres 27 de febrer, la Secretaria d'Estat de Comerç de l'Estat espanyol va fer públic l'informe d'estadístiques d'exportacions de material de defensa i doble ús del primer semestre del 2022. Segons les dades publicades, Espanya va autoritzar l'exportació d'armament per un valor total de 4.192 milions d'euros, i va fer exportacions per un valor total de 1.293,1 milions. l'Aràbia Saudita no sols continua sent el primer receptor d'armament espanyol, amb 302,2 milions d'euros (només durant el primer semestre de l'any), un 23,4% del total, sinó que es preveu que ho continue sent, perquè en el mateix període es van autoritzar un total de 19 noves llicències d'exportació per valor de 994,6 milions d'euros.

Cal destacar que des del 14 d'abril les forces contendents es troben en negociacions de pau, per la qual cosa l'arribada de noves armes podria erosionar este fràgil procés.

Per estos motius, el govern municipal de Sagunt instem a:

  1. Que el Govern espanyol cesse immediatament la venda d'armes a l'Aràbia Saudita, en compliment del dret internacional, la posició comuna europea i la normativa estatal, i denegue l'atracada en ports espanyols a la naviliera saudita Bahri.
  2. Que els càrrecs polítics competents i les autoritats portuàries deixen de permetre l'entrada a qualsevol naviliera que transporte armament amb destinació a països en conflicte i que per tant, puguen incórrer en un incompliment de la normativa internacional, europea i estatal sobre comerç d'armes.
  3. Que el govern autonòmic i els governs municipals de la Comunitat Valenciana exigisquen a les autoritats competents un ús ètic i ajustat a dret de les instal·lacions portuàries valencianes.
  4. Que les associacions sindicals d'estibadors exigisquen el compliment de la normativa internacional de transferències d'armes a les autoritats competents; així com que se sumen a la negativa de participar en la cadena de subministrament d'armes a conflictes armats com el de Iemen, contribuint a la possible càrrega d'armament en el port de Sagunt, o altres ports espanyols, en vaixells de la naviliera saudita, Bahri, seguint l'exemple d'altres ports espanyols i europeus com el de Bilbao, França o Itàlia.
  5. El govern municipal de Sagunt i el seu Consell Municipal de Pau, Solidaritat i Cooperació manté un posicionament ferm de rebuig a l'arribada de la naviliera saudita, com a oportunitat per a mantindre una coherència de polítiques amb les accions municipals dirigides al foment de la pau i la justícia global.
  6. Finalment, exigim al Govern espanyol un replantejament i una redefinició de les seues polítiques de defensa i seguretat. Els interessos econòmics de la indústria militar mai han d'estar per damunt de la legalitat ni del sentir majoritari de la ciutadania, que s'oposa a les guerres. Les armes espanyoles no deuen tampoc ser utilitzades com a instruments de política exterior; i encara menys quan això suposa mort, violència i danys irreversibles per a milions de persones.