Sagunt no és una ciutat el nucli de la qual vaja a ser la logística, tal com assegura el primer edil, Darío Moreno. Eixa és la diferència entre ser una ciutat especialitzada a portar coses de fora o ser una ciutat especialitzada a produir. Per això, “la logística per a nosaltres és clau, però és clau com una ferramenta de reducció de costos de la indústria que tenim present”, explica Moreno. Des d'eixe prisma és des del qual Sagunt mira les diferents infraestructures que s'estan desenvolupant, segons va explicar en una trobada amb els mitjans de comunicació.
En els últims anys, Sagunt ha viscut múltiples iniciatives en els àmbits de la indústria i de la logística. Tot això, segons matisa l'alcalde, sense descurar la indústria tradicional ni altres sectors que ajuden l'economia. Moreno explica que cal aprendre de la història i el que va succeir amb el tancament d'Alts Forns del Mediterrani per a evitar dependre tant d'un únic centre de treball. “Hem de tindre un teixit empresarial divers i que ens permeta afrontar qualsevol mena de situació que puga vindre”, assenyala Moreno.
Quan es parla de bateries, “estem desenvolupant tecnologia que, fins ara, pràcticament només es tenia a Àsia. Més del 90 % de les bateries del món es produïxen en el triangle Corea del Sud-el Japó-la Xina, i això provoca una situació de desprotecció a tota la Unió Europea”, explica l'alcalde de Sagunt. Per això, cobra especial importància la transformació que viu la ciutat amb una mirada cap a la sostenibilitat i les energies renovables. Eixa innovació “ha de ser imprescindible perquè puguem mantindre totes eixes inversions que permeten que al llarg de les dècades ací es desenvolupe tot un nou pol empresarial que siga referència no sols d'Espanya, sinó de tot Europa”.
Tal com assegura el primer edil, “la gigafactoria ens ha permés un gran salt qualitatiu”. El grup Volkswagen està ara “més centrat” en els projectes de Sagunt i Salzgitter, la qual cosa reforça el seu projecte en el nostre municipi. “Volkswagen sempre ha dit que la creació de PowerCo com una entitat separada és perquè està dissenyada per a no sols pensar en el vehicle elèctric, sinó pensar a proveir el mercat de les bateries en sentit ampli”, matisa Moreno. Europa no té el coneixement per a generar bateries d'última generació i això ens fa dependents “d'altres països i dels seus interessos”, per això Darío Moreno assevera que “este projecte és irrenunciable” i parla de la rellevància que Sagunt està agafant en l'àmbit internacional.
Així mateix, l'estació Intermodal logística de Parc Sagunt II “està complint terminis”. El que està més obert és la definició de la gestió de la futura infraestructura per com traure-li el màxim potencial per a captar el major negoci. Pel que respecta a la connexió ferroviària amb el port marítim, l'alcalde va detallar que el tren arribarà pel costat sud del port, i per tant per la Dàrsena segona, que ve vinculat al desenvolupament del moll central de la Dàrsena 2, que ampliarà la capacitat portuària existent.
D'altra banda, Darío Moreno va parlar sobre la línia Sagunt-Terol-Saragossa, en la qual s'invertiran més de 46 milions d'euros, com un projecte “imprescindible” per a col·locar Sagunt com eixe punt de connexió entre el Corredor Cantàbric i el Corredor Mediterrani.
A més, sobre la connexió port-ciutat el primer edil informa que els projectes estan en la fase del concurs d'idees, que finalitzarà en este primer semestre. Després, els tècnics municipals i els de l'Autoritat Portuària de València (APV) dibuixaran “la realitat definitiva d'eixa integració port-ciutat”.
“És clara quina serà la zona que s'integrarà dins de la ciutat, que és el moll nord de la Dàrsena 1”, assegura Moreno. Així i tot, això implicarà que es deixarà una zona industrial aïllada. Per això, “el major repte que té esta integració port-ciutat és com connectem eixa zona industrial del moll de Llevant amb la resta del port de manera que es mantinga el recinte duaner”. Després, caldrà omplir eixe espai d'activitat. Segons Darío Moreno es tracta d'un projecte “prometedor, però no immediat”.