El Consell ha reivindicat davant la Comissió Europea la necessitat que els sectors Sagunt-Saragossa i Madrid-València estiguen en les xarxes transeuropees. Per a la qual cosa el secretari autonòmic d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, ha presentat davant la Comissió Europea un informe de més de 33 pàgines que arreplega la informació tècnica i econòmica necessària per a justificar la inclusió dels sectors Sagunt-Saragossa i Madrid-València en els corredors de les xarxes transeuropees de transport ferroviari.
Es tracta de dades tècniques i objectives davant les quals, tal com ha assegurat el secretari autonòmic, "la Comissió Europea s'ha mostrat molt receptiva, per la qual cosa confiem que durant la tramitació de la configuració de les noves xarxes bàsiques de transport s'incloguen les dos branques reivindicades".
Durant la trobada, els representants de la Generalitat han presentat un informe en el qual han detallat l'impacte demogràfic, econòmic, social, de passatgers i mediambiental d'estes dos infraestructures, complementat amb prop d'una vintena de gràfics, mapes, taules i xifres tècniques amb què han argumentat les raons objectives per les quals estes dos ramals han de configurar part de la xarxa TEN-T.
El secretari autonòmic d'Habitatge ha insistit que “no és concebible que amb la nova configuració s'haja deixat aïllat a un port de tantíssima importància com el port de València, que és el primer del Mediterrani i el cinqué d'Europa en volum i tràfic de contenidors”, a més ha incidit que Europa “ha confirmat que estes branques complixen amb més del 90% de criteris que s'exigixen des de la Comissió per a formar part de les xarxes transeuropees, per la qual cosa esperem que en els pròxims mesos esta situació puga solucionar-se”.
Boira ha puntualitzat que "els trams Sagunt-Saragossa i Madrid-València complixen sis dels huit criteris que la Comissió Europea reconeix òptims per a ser incorporats a l'ampliació de corredors ferroviaris ja que els dos restants són d'impossible compliment perquè fan referència a criteris transfronterers".
Fins a hui, l'extensió ferroviària dels Corredors TEN-T a Espanya era aproximadament d'uns 4.600 km, destacant el Corredor Atlàntic amb 2.026 km, el Mediterrani branca litoral (per València), amb 1.412 km i el Mediterrani branca central (Madrid), amb 1.164 km. En canvi, amb la reforma de 2018, el Corredor Atlàntic passarà a comptar amb 3.356 km (1.300 km més), mentre el Mediterrani (sumant tots dos traçats) no incrementarà cap quilòmetre addicional.
Segons fonts de l'anterior Ministeri de Foment, es va sol·licitar la incorporació del sector Sagunt-Saragossa, però en el Corredor Atlàntic, mai al Mediterrani, per la qual cosa d'esta manera Sagunt passava a ser Corredor Atlàntic, mentre que Madrid, es convertia en Corredor Mediterrani, tal com s'arreplega en el comunicat oficial de la Generalitat Valenciana.
En canvi, el secretari autonòmic ha denunciat, “el sector Sagunt-Saragossa supera en PIB i població als restants sectors proposats, inclosos i acceptats per la Comissió. Alguns d'ells no aconseguixen ni un terç de la potència demogràfica i productiva del de Sagunt”. A més, el tràfic portuari associat al sector Saragossa-Sagunt “supera en tres vegades a qualsevol dels altres inclosos, en alguns casos concrets, el trànsit de contenidors de València supera en 40 vegades el de ports que sí s'han vist inclosos en la proposta. Tots els ports atlàntics que han entrat en la proposta només aconseguixen el 20 % del tràfic dels valencians”.
A tot açò, s'unix que el tram València-Madrid-Sines i el Sagunt-Saragossa-Bilbao podrien beneficiar-se de configurar-se, dins de la nova política de defensa europea, com a eixos susceptibles d'actuar de substitució estratègica del coll de botella de l'estret de Gibraltar, permetent contactes Atlàntic-Mediterrani amb major facilitat.
Finalment, la secretària autonòmica de Model Econòmic i Finançament, María José Mira, també assistent a la reunió, ha incidit que "no tindria cap sentit que un projecte que té tanta rellevància política, econòmica, social i mediambiental com és el corredor vaja a quedar en part exclòs dels programes de finançament europeus 2021-2027" i ha reiterat que "una forma d'esmenar les actuacions de l'anterior govern, que durant anys ha marginat clarament la Comunitat és esmenant algunes de les seues decisions com la de no apostar fermament pel Saragossa-Sagunt i pel Madrid-València".