El Festival Al Crepuscle, que es desemvolupa del 22 al 25 de juny al pati annex a la torre-bateria de vigilància costanera del Grau Vell de Sagunt, naix de la idea original de la Companyia Hongaresa de Teatre, i està organitzat per l'Ajuntament de Sagunt des de les regidories de Cultura i Turisme, i amb la col·laboració de Turisme Comunitat Valenciana. Esta iniciativa forma part del Pla d'Accions de Màrqueting, Promoció i Producte Turístic de Turisme Comunitat Valenciana a Sagunt i de la Comunitat Valenciana 2023.
El pùblic interessat podrà gaudir de quatre representacions teatrals i dos espectacles musicals en un emblemàtic entorn com és el Grau Vell de Sagunt al capvespre. Per a assistir a les funcions teatrals i espectacles musicals, l'entrada és gratuïta, però cal fer una reserva prèvia en la web www.servientradas.com. A més, s'oferix el trasllat amb autobús disponible per als assistents des del Port de Sagunt i Sagunt, amb connexió amb els trens de rodalia.
A la presentació del festival han assistit l'alcalde de Sagunt en funcions, Darío Moreno; la regidora de Cultura en funcions, Asun Moll; la regidora de Turisme en funcions, Natalia Antonino; així com els directors artístics del festival Paco Zarzoso, Jéssica Martínez i Blanca Martínez.
L'alcalde de Sagunt en funcions, Darío Monero ha ressaltat la importància de la cultura en la societat: «Des de l'Ajuntament de Sagunt entenem la cultura no com un element accessori, sinó com un dret fonamental de la ciutadania» i ha afirmat que la cultura és una forma d'entreteniment, però també una forma de reflexió, de visibilització de realitats, de reivindicació i de transformació social.
En esta segona edició, la ubicació es trasllada a l'antiga població de pescadors dels anys cinquanta, el Grau Vell de Sagunt, aliena al desenvolupament turístic. Este espai singular va ser a l'origen el port ibero-romà de Morvedre i està situat al costat de la marjal dels Moros, un enclavament de gran valor mediambiental. Més exactament al pati annex a la torre-bateria de vigilància costanera, que data del segle XVI i ha sigut recentment restaurada.
La regidora de Cultura en funcions, Asum Moll, ha qualificat l'espai on es realitza el festival: «Crec que hem triat un espai molt més entranyable. Al voltant de la Nit de Sant Joan, uns dies abans i uns dies després, tenim preparades unes actuacions musicals i teatrals que val la pena gaudir.»
En relació amb l'enclavament on es desenvoluparà el festival, el seu director, Paco Zarzoso, ha recalcat: «El públic podrà gaudir del crepuscle en dos dels llocs més preciossos de la nostra comarca, que són la mar i la marjal dels Moros». D'altra banda, ha explicat que «la filosofia d'este festival és fer teatre en el crepuscle, en l’hora màgica, vivim en una època en la qual el necessitem més que mai, vivim en les pantalles, en allò virtual, etc. I crec que el crepuscle és esta cosa gratuïta, miraculosa, que tenim totes les vesprades i la nostra idea és, sobretot, que els espectadors puguen gaudir d'estos moments».
La idea és organitzar un festival entorn de la Nit de Sant Joan, on totes les arts convisquen i en la qual els espectacles prescindisquen de la llum artificial. La cita pretén secundar i donar visibilitat a les arts escèniques en estat pur. Així, l'obertura el 22 de juny començarà amb el monòleg interpretat per Joan Carreras, L'últim Sòcrates. La peça té dramatúrgia i direcció de Francesc Cerro-Ferran a partir d'un text de Plató. El seu protagonista no és un personatge de ficció, sinó un filòsof incòmode als ulls del poder que va acabar pagant esta gosadia amb la seua pròpia vida.
La figura de Sòcrates torna a ser protagonista l'endemà, 23 de juny, i amb aforament limitat a 30 espectadors, en l'obra Licaó, del reconegut dramaturg grec Dimitris Dimitriadis. Sergi Torrecilla protagonitza esta apologia del desig, escrita just després de l'esclat de les revoltes gregues contra la crisi econòmica. La trama conté la confessió del vell Sòcrates dels seus fracassos més íntims a Licaón. Esta confidència trastornarà radicalment la vida del jove, abocat a un exili voluntari, lluny de la vella democràcia, a la recerca d'un nou lloc on viure.
El programa del dia es completa amb Albéniz Flamenco, un espectacle musical al voltant de la producció d'Isaac Albéniz, amb el mestre de les sis cordes José María Gallardo del Rey i el guitarrista flamenc Miguel Ángel Cortés.
El dissabte, 24 de juny, es tornarà a representar Licaó, a la qual prendrà el relleu la lectura dramatitzada d'un text inèdit al nostre país del prestigiós dramaturg alemany Roland Schimmelpfennig, El gran fuego. L'autor assumix la direcció d'un elenc d'intèrprets valencians que escometrà esta paràbola aterridora, que al principi recorda a un quadre antic per la seua aparent bellesa, però en el qual es descriu la deriva del nostre món fins a la catàstrofe dels refugiats al Mediterrani.
La clausura del festival tindrà lloc el 25 de juny amb un espectacle musical que recull obres de Johann Sebastian Bach arreglades sobre la base del quintet de jazz i algunes músiques afroamericanes, «sens dubte inspirades, com les del mestre alemany, a partir del singular arquetip de la humanitat i l'espiritualitat», afirma l'impulsor d'esta iniciativa, Jesús Salvador "Chapi". En Bach goes jazz, el músic i compositor valencià es fa càrrec del vibràfon i estarà secundat per David Pastor a la trompeta, Iván Cebrián a la guitarra, Óscar Cuchillo al baix i Carles Salvador a la bateria.