La Corporació Municipal sol·licita declarar el Dijous de Berenar com Bé Immaterial de Rellevància Local
La moció aprovada considera esta tradició “un element essencial del nostre patrimoni cultural de caràcter immaterial”
El ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha ratificat l'aposta de Mitma pel Corredor Cantàbric Mediterrani durant l'acte de la signatura d'Addenda al Conveni, entre ADIF, l'Autoritat Portuària de València i Ports de l'Estat, per a la millora de la línia Sagunt-Terol-Saragossa celebrada hui al Port de Sagunt.
Ábalos ha qualificat este fet com un pas fonamental per a la millora d'esta línia ferroviària atés que s'augmenta la contribució, a través del Fons Financer d'Accessibilitat Terrestre Portuària, en una mica més d'un 50%, fins a elevar a 20,6 milions d'euros el muntant, la qual cosa permetrà continuar impulsant i dotant econòmicament este corredor ferroviari.
El responsable del Departament ha recordat que la inclusió en 2018 d'este Corredor en el mecanisme “Connectar Europa”, gràcies al treball conjunt del Ministeri amb la Generalitat Valenciana i el Govern d'Aragó, va marcar un punt d'inflexió en el desenvolupament d'este itinerari, atés que pertànyer a este mecanisme es traduix en compromisos d'execució, inversió, fons europeus, així com pertànyer a l'Espai Únic Europeu del Transport i a formar part d'una xarxa fonamental, que canalitza els principals trànsits tant a nivell nacional com internacional.
Visita a les obres de connexió ferroviària al port marítim de Sagunt
Prèviament a l'acte de la signatura de l'Addenda al Conveni, el ministre ha supervisat les obres de connexió ferroviària al Port de Sagunt (València), que van ser adjudicades per un import de 14.519.969,75 euros (IVA inclòs) i que consistixen en la construcció d'un nou accés des de la línia ferroviària València-Tarragona, per a dotar el port d'una connexió ferroviària integrada en la Xarxa Ferroviària d'Interés General. En este acte, ha estat acompanyat per la delegada del Govern, Gloria Calero; el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España; l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno; la Presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera; el President de Ports de l'Estat, Francisco Toledo i el President de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez.
Amb l'execució d'estes obres, es millorarà la connexió natural de l'interior peninsular amb el llevant espanyol i afavoriran l'intercanvi terra-mar de mercaderies en el Corredor Cantàbrico-Mediterrani, que unix els nodes portuaris de la Comunitat Valenciana (València i Castelló) amb els Ports de Bilbao, Pasaia i Santander i connecta 10 milions d'habitants i canalitza el 21% del PIB espanyol.
Segons el ministre, «les obres d'accés al Port de Sagunt s'integren en una visió molt més àmplia que suposen un canvi de paradigma en la mobilitat i una revolució en la logística i en el moviment de mercaderies. En este sentit, el Port de Sagunt està cridat a ser una porta de recepció i expedició de mercaderies amb accés privilegiat a tres nuclis i direccions clau: València, Tarragona i Saragossa».
Ábalos, finalment, ha assegurat que els Corredors Ferroviaris i les seues connexions portuàries juguen un paper fonamental en l'estratègia de Mitma i, per tant, en el Mecanisme de Recuperació i Resiliència que s'ha presentat a Europa i en els pressupostos d'enguany amb dotacions rècord per al sistema ferroviari i també per a garantir la intermodalitat i la logística.
L'alcalde de Sagunt ha qualificat com a molt bona per a la ciutat esta notícia, que segons ha dit «demostra que per fi hi ha un govern d'Espanya i un govern de la Generalitat que aposten per la nostra ciutat, per la seua economia i per infraestructures bàsiques com és el port marítim de Sagunt. A partir d'ací, el que veiem és un increment de la interoperabilitat entre els diferents tipus de transport, sobretot perquè mercaderies que vénen amb vaixell puguen ser ràpidament transportades en ferrocarril. Això augmentarà el nostre potencial, ens permetrà continuar creixent econòmicament i generarà llocs de treball que també són benestar per a la nostra ciutat».
Adif avança amb els treballs per a l'execució del nou accés ferroviari al port de Sagunt (València), que millorarà la seua connexió amb el Corredor Mediterrani i el Corredor Cantàbrico-Mediterrani.
Les obres, que van ser adjudicades per un import de 14.519.969,75 euros (IVA inclòs), consistixen en la construcció d'un nou accés ferroviari al port de Sagunt des de la línia ferroviària València-Tarragona. D'esta manera es dotarà el port d'una connexió ferroviària integrada en la Xarxa Ferroviària d'Interés General.
Les primeres actuacions van començar el mes de novembre passat amb els treballs d'apilaments i preparació del terreny, així com labors de protecció del patrimoni cultural. Actualment s'estan realitzant sondejos arqueològics dins de les mesures de protecció establides, així com tasques de desbrossament i tala d'arbres, moviment de terres, preparació de la zona d'instal·lacions auxiliars i sondejos geotècnics de caracterització de terreny.
Així mateix, s'està executant la reposició de les xarxes de regadiu, dins de l'abast del contracte de projecte i obra d'execució de la reposició dels servicis afectats per les obres d'execució de l'accés ferroviari al port, l'inici del qual va donar lloc el mes de gener passat.
El nou traçat es projecta en via única electrificada d'ample mixt (dotada de tercer fil) fins a abastar el recinte portuari. La zona d'actuació comprén un total de 5,6 km de longitud de plataforma ferroviària en el qual es construiran dos ramals diferenciats, que confluïxen en un tercer, i que constituïxen els enllaços per a l'accés de la línia València-Tarragona pels costats sud i nord cap al port.
Inversions de Mitma en la línia Saragossa-Terol-Sagunt
Ábalos ha posat en valor les inversions posades en marxa pel seu Departament en la línia Saragossa-Terol-Sagunt, per a assegurar la competitivitat com a eix estratègic del Corredor Cantàbrico-Mediterrani, especialment per al trànsit de mercaderies, amb un horitzó temporal d'execució fins a 2023 i una inversió de 386,6 milions d'euros.
Implantació del tercer carril en la terminal de Sagunt Mercaderies
En el conjunt d'actuacions que s'estan duent a terme per al desenvolupament del Corredor Mediterrani destaca l'inici de les obres que Adif Alta Velocitat (Adif AV) està executant per a la implantació del tercer carril en el feix de vies de la terminal logística de Sagunt Mercaderies, situada en un ramal que connecta amb les vies generals del tram València-Castelló del Corredor Mediterrani i el Corredor Cantàbrico-Mediterrani.
La moció aprovada considera esta tradició “un element essencial del nostre patrimoni cultural de caràcter immaterial”
En el marc d’esta celebració, s’ha realitzat també un esdeveniment per a l’alumnat amb la finalitat d'impulsar l'interés per les carreres STEM
S'aplicaran les limitacions urbanístiques previstes en el PATRICOVA, es realitzaran estudis hidrogràfics i se sol·licitarà la implicació dels diferents nivells de Govern