El Ple de l'Ajuntament de Sagunt ha aprovat sol·licitar a AVSA que reforce el servici d'autobusos entre el municipi i València des de les 6.45 h fins a les 9 h dels dies lectius, per a evitar que els usuaris hagen de viatjar drets o asseguts en el sòl, sense les més mínimes mesures de seguretat, segons la proposta presentada per Iniciativa Porteña i llegida pel regidor Juan Guillén.
A més, el consistori sol·licitarà a la Conselleria responsable que el preu del bitllet ordinari fins a València s'unifique. Actualment, el cost del trajecte entre el Port de Sagunt i València és de 3,25 euros, i entre Sagunt i València és de 2,70 euros (una diferència de 0,55 euros, 1,10 euros si es compta l'anada i la tornada).
La proposta aprovada també arreplega que esta anomalia siga tinguda en consideració en el futur respecte de noves adjudicacions administratives a favor d’AVSA, en particular del servici entre el Port de Sagunt i València.
D'altra banda, la proposta arreplega que l'Ajuntament establisca una sèrie d'ajudes al transport entre el sector de població que majoritàriament utilitza este servici. Concretament, la proposta esmenta els estudiants universitaris. Unes ajudes al transport de les quals existixen nombrosos exemples en municipis del nostre entorn; i unes ajudes a l'educació de les quals també hi ha exemples en este municipi, com és el cas de les beques al conservatori municipal.
Atés que els treballs i estudis preliminars per a poder establir esta ajuda als estudiants pel que fa a la quantia de la mateixa, requisits dels beneficiaris (situació econòmica, familiar, número de membres que cursen estudis a València), encaix jurídic, etcètera, requerixen un temps mínim, el Ple sol·licita que comencen per a l'inici del curs acadèmic 2018-2019.
Finalment, s'exigix a l'Estat major inversió en transport públic amb la corresponent equiparació del País Valencià amb la resta de territoris.
La proposta va ser esmenada a petició d'Esquerra Unida i aprovada amb els vots a favor de tots els grups polítics excepte el Partit Popular, que es va abstindre.
La proposta sosté que existix un dèficit en infraestructures respecte del Port de Sagunt, i en particular el servici d'autobusos fins a València, que és especialment deficitari. Segons dades facilitades pel concessionari (AVSA) respecte dels viatges d'autobús fins a València, un 75% d'els mateixos discorren entre el Port de Sagunt i València, i un 25% entre Sagunt i València.
A més, es dóna la particularitat que eixa minoria del 25% (Sagunt) disposa d'un servici alternatiu de comunicació (el tren); i el 75% corresponent al Port de Sagunt no disposa d'alternativa de servici públic de transport.
Segons la proposta d'IP, esta situació fa que el joc de l'oferta i la demanda, vital per a la millora contínua en preu i qualitat de qualsevol bé en una economia de mercat, siga nul·la en el cas del Port de Sagunt, amb la consegüent posició de força de l'oferent del servici, en este cas AVSA.
Esta posició de força (de facto monopolística) fa que tant la qualitat del servici com el preu estiguen en mans únicament de l'empresa, sense possibilitat d'elecció per als habitants del Port de Sagunt, encara que el servici siga deficient i el preu excessiu, com diu textualment l’acord.
Finalment, la proposta aprovada defensa que una de les justificacions de la intervenció dels poders públics en el joc de l'economia de mercat és precisament corregir l'anormal funcionament del joc de l'oferta i la demanda allí on es produïsca.