La campanya ‘Hola Estiu’ dinamitza el comerç local del Casc Antic del Port de Sagunt
Esta iniciativa ha sigut impulsada per l'Asociación de Comerciantes del Casco Antiguo de Puerto de Sagunto
La proposta, aprovada per unanimitat, pretén recollir l'aposta socioeducativa conjunta per a dur a terme el Programa d'Aules Compartides (PAC) a la ciutat per a l'alumnat de l'ESO i evitar, entre altres problemes, l'absentisme escolar
El ple ordinari de juny de l'Ajuntament de Sagunt celebrat dijous passat va aprovar per unanimitat un protocol de col·laboració i coordinació entre l'IES Nº5 i l'Ajuntament amb la finalitat principal de recollir l'aposta socioeducativa conjunta per a dur a terme el Programa d'Aules Compartides (PAC) per a l'alumnat de l'ESO. La proposta, promoguda per la regidoria d'Educació, pretén evitar el fracàs i l'abandó escolar, principalment.
El PAC és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit a l'alumnat en risc d'exclusió social matriculat en els centres d'Educació Secundària Obligatòria, que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al mitjà escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandó escolar, tal com explica la regidoria d'Educació.
Estes conductes i comportaments «provoquen serioses dificultats d'integració en la infància i adolescència, produint un difícil i problemàtic accés a la construcció pròpia del menor en el seu itinerari educatiu, personal, laboral i cultural». A més, genera conflictes, desajustaments socioeducatius i possibles conductes infractores o delictives.
El PAC previst per al curs 2024-2025 es fonamenta en un programa de reforç curricular, d'habilitats socioeducatives i d'habilitats emocionals, «amb l'objectiu de consolidar mecanismes de pertinença al projecte educatiu del centre que permeta a l'alumnat promocionar curricularment i finalitzar els estudis evitant l'abandó escolar». La part troncal la desenvoluparà l'IES Nº5, i la part pràctica es desenvoluparà a través del PAC "Enfortiment de Capacitats Socioeducatives" i habilitats per a treballar la diversitat i la prevenció de l'absentisme. El treball socioeducatiu es durà a terme a través de tres mòduls: reforç escolar, habilitats socials i habilitats emocionals.
«Per a posar en marxa el PAC, es requerix la col·laboració organitzada i sistemàtica del màxim de professionals i administracions possibles, donada la complexitat dels fenòmens del fracàs, absentisme i abandó escolar», segons s'explica en el text expositiu.
En el text s'assegura que «s'està treballant amb 280 expedients, 44 oberts durant el curs escolar 2023/2024 d'absentisme escolar, i dels quals 150 corresponen a escolars d'ESO, sent la majoria d'ells corresponents a alumnat susceptible d'acollir-se al PAC».
Este acord consta de quatre clàusules que el definixen. En primer lloc, respecte a l'àmbit d'actuació, en el PAC «es planteja desenvolupar un currículum educatiu en un espai adequat dins del centre educatiu». Encara que és un programa destinat a tot l'alumnat de l'ESO, es cuida especialment «l'adequació d'espais i desplaçaments d'aquells menors partícips del programa que pertanguen als nuclis de Sagunt i el Port de Sagunt».
En segon lloc, cal assenyalar que el protocol de col·laboració i coordinació «farà efecte des del dia de la seua signatura i durant el curs 2024/2025». Este podrà ser prorrogat durant un curs escolar, manifestant-se eixa prolongació de manera explícita per escrit dins del termini i en la forma corresponent, «amb anterioritat al començament del curs escolar 2025/2026».
Respecte als compromisos de l'IES Nº5, este haurà de proporcionar el professorat més adequat per al perfil d'esta mena de programes, selecciona l'alumnat segons la resolució del Programa d'Actuació per a la Millora per la qual es regula el PAC, així amb realitzar convocatòria per a reunir l'alumnat seleccionat i els seus familiars; haurà de desenvolupar l'itinerari educatiu acadèmic dels àmbits matemàtic, científic, lingüístic, social i d'educació física, entre altres; haurà d'establir el protocol coordinat de seguiment setmanal d'assistència així com d'avaluació del PAC al llarg del curs; proporcionar els recursos materials i econòmics que faciliten l'adequat desenvolupament del programa; assumir les despeses de transport de l'alumnat; i designar un responsable de coordinació del programa amb la finalitat d'assistir i participar en les reunions de coordinació i avaluació.
D'altra banda, l'Ajuntament també haurà d'assumir una sèrie de compromisos: desenvolupar l'itinerari formatiu i socioeducatiu dels àmbits pràctics seleccionats, establir protocol coordinat de seguiment setmanal d'assistència i avaluació del programa; proporcionar els recursos materials i econòmics complementaris que faciliten l'adequat desenvolupament del PAC i designar un responsable de coordinació del programa amb la finalitat d'assistir i participar en les reunions de coordinació i avaluació.
Este curs escolar 2023/2024, i tal com es va acordar en el ple del 25 de maig de 2023, s'ha posat en marxa el projecte 'multitasques', que ha consistit a «motivar este alumnat de manera que es potencie la seua autoestima, habilitats socials i desenvolupament personal», i es va fer a través de tallers de dramatització, escalada, grafiti, producció musical, desenvolupament psicoemocional, perruqueria i imatge personal, entre altres. I, tal com se cita en el text, es pot afirmar que «este programa ha resultat tot un èxit per als xics i xiques participants».
Esta iniciativa ha sigut impulsada per l'Asociación de Comerciantes del Casco Antiguo de Puerto de Sagunto
Esta presentació literària es durà a terme el dijous 4 de juliol a les 19 hores al Centre Cultural Mario Monreal
Per a realitzar la selecció de l'alumnat s'han tingut en compte les notes de tots els instituts de la ciutat