El ple de l'Ajuntament de Sagunt aprova un protocol de col·laboració i coordinació entre l'IES Nº5 i el Consistori

La proposta, aprovada per unanimitat, pretén recollir l'aposta socioeducativa conjunta per a dur a terme el Programa d'Aules Compartides (PAC) a la ciutat per a l'alumnat de l'ESO i evitar, entre altres problemes, l'absentisme escolar

El ple ordinari de juny de l'Ajuntament de Sagunt celebrat dijous passat va aprovar per unanimitat un protocol de col·laboració i coordinació entre l'IES Nº5 i l'Ajuntament amb la finalitat principal de recollir l'aposta socioeducativa conjunta per a dur a terme el Programa d'Aules Compartides (PAC) per a l'alumnat de l'ESO. La proposta, promoguda per la regidoria d'Educació, pretén evitar el fracàs i l'abandó escolar, principalment.

El PAC és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa dirigit a l'alumnat en risc d'exclusió social matriculat en els centres d'Educació Secundària Obligatòria, que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al mitjà escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandó escolar, tal com explica la regidoria d'Educació.

Estes conductes i comportaments «provoquen serioses dificultats d'integració en la infància i adolescència, produint un difícil i problemàtic accés a la construcció pròpia del menor en el seu itinerari educatiu, personal, laboral i cultural». A més, genera conflictes, desajustaments socioeducatius i possibles conductes infractores o delictives.

El PAC previst per al curs 2024-2025 es fonamenta en un programa de reforç curricular, d'habilitats socioeducatives i d'habilitats emocionals, «amb l'objectiu de consolidar mecanismes de pertinença al projecte educatiu del centre que permeta a l'alumnat promocionar curricularment i finalitzar els estudis evitant l'abandó escolar». La part troncal la desenvoluparà l'IES Nº5, i la part pràctica es desenvoluparà a través del PAC "Enfortiment de Capacitats Socioeducatives" i habilitats per a treballar la diversitat i la prevenció de l'absentisme. El treball socioeducatiu es durà a terme a través de tres mòduls: reforç escolar, habilitats socials i habilitats emocionals.

«Per a posar en marxa el PAC, es requerix la col·laboració organitzada i sistemàtica del màxim de professionals i administracions possibles, donada la complexitat dels fenòmens del fracàs, absentisme i abandó escolar», segons s'explica en el text expositiu.

En el text s'assegura que «s'està treballant amb 280 expedients, 44 oberts durant el curs escolar 2023/2024 d'absentisme escolar, i dels quals 150 corresponen a escolars d'ESO, sent la majoria d'ells corresponents a alumnat susceptible d'acollir-se al PAC».

Este acord consta de quatre clàusules que el definixen. En primer lloc, respecte a l'àmbit d'actuació, en el PAC «es planteja desenvolupar un currículum educatiu en un espai adequat dins del centre educatiu». Encara que és un programa destinat a tot l'alumnat de l'ESO, es cuida especialment «l'adequació d'espais i desplaçaments d'aquells menors partícips del programa que pertanguen als nuclis de Sagunt i el Port de Sagunt».

En segon lloc, cal assenyalar que el protocol de col·laboració i coordinació «farà efecte des del dia de la seua signatura i durant el curs 2024/2025». Este podrà ser prorrogat durant un curs escolar, manifestant-se eixa prolongació de manera explícita per escrit dins del termini i en la forma corresponent, «amb anterioritat al començament del curs escolar 2025/2026».

Respecte als compromisos de l'IES Nº5, este haurà de proporcionar el professorat més adequat per al perfil d'esta mena de programes, selecciona l'alumnat segons la resolució del Programa d'Actuació per a la Millora per la qual es regula el PAC, així amb realitzar convocatòria per a reunir l'alumnat seleccionat i els seus familiars; haurà de desenvolupar l'itinerari educatiu acadèmic dels àmbits matemàtic, científic, lingüístic, social i d'educació física, entre altres; haurà d'establir el protocol coordinat de seguiment setmanal d'assistència així com d'avaluació del PAC al llarg del curs; proporcionar els recursos materials i econòmics que faciliten l'adequat desenvolupament del programa; assumir les despeses de transport de l'alumnat; i designar un responsable de coordinació del programa amb la finalitat d'assistir i participar en les reunions de coordinació i avaluació.

D'altra banda, l'Ajuntament també haurà d'assumir una sèrie de compromisos: desenvolupar l'itinerari formatiu i socioeducatiu dels àmbits pràctics seleccionats, establir protocol coordinat de seguiment setmanal d'assistència i avaluació del programa; proporcionar els recursos materials i econòmics complementaris que faciliten l'adequat desenvolupament del PAC i designar un responsable de coordinació del programa amb la finalitat d'assistir i participar en les reunions de coordinació i avaluació.

Este curs escolar 2023/2024, i tal com es va acordar en el ple del 25 de maig de 2023, s'ha posat en marxa el projecte 'multitasques', que ha consistit a «motivar este alumnat de manera que es potencie la seua autoestima, habilitats socials i desenvolupament personal», i es va fer a través de tallers de dramatització, escalada, grafiti, producció musical, desenvolupament psicoemocional, perruqueria i imatge personal, entre altres. I, tal com se cita en el text, es pot afirmar que «este programa ha resultat tot un èxit per als xics i xiques participants».