El Ple de l'Ajuntament de Sagunt, en la sessió plenària de setembre celebrada ahir, va aprovar per unanimitat la Declaració Institucional sobre el finançament europeu del corredor cantàbric-mediterrani. Es tracta d'una proposta presentada en consens per tots els grups.
Amb motiu de la proposta de la Comissió Europea feta pública el passat 6 de juny per a revisar el Mecanisme Connectar Europa (CEF) que establix unes prioritats de finançament per al període 2021-2027, entre les quals no s'inclou el tram ferroviari Sagunt-Terol-Saragossa, a través d’este document es demanda la modificació d'eixa proposta basant-se en nombrosos arguments i exigint millores i intervencions en la línia.
La no inclusió d’este tram entre les prioritats de finançament europeu suposa un aïllament i un estrangulament intolerable, ja que esta connexió és d'interès estratègic immediat per al desenvolupament de la xarxa bàsica de transports, al mateix temps que la seua construcció és fonamental per a la recuperació estructural i estratègica de la província de Terol, per a la millora substancial de les condicions d'operativitat i competitivitat dels corredors que enllacen Atlàntic i Mediterrani, per a la connectivitat òptima dels ports marítims, la millora de la sostenibilitat amb l'augment de la quota ferroviària de transport de mercaderies, l'increment de l'efectivitat, cohesió i eficiència en els sectors troncals de l'economia i la reducció dels nivells de contaminació.
Per tot açò, la Declaració Institucional demana que es rehabilite la línia Sagunt-Terol-Saragossa realitzant diverses actuacions. En primer lloc, el Control de Tràfic Centralitzat amb Bloqueig Automàtic en Via Única (BAU), connexions i accessos ferroviaris al port de Sagunt i a l'àrea logística de Parc Sagunt, construcció i posada en servici gradual de huit Llocs d'Avançament i Estacionament de Trens (PAET), rehabilitar la línia per a permetre la circulació de trens de mercaderies amb una càrrega de 22,5 t/eix, disseny i construcció d'un terminal ferroviari (TFC) a Terol, executar dos trams pendents entre Saragossa i Terol i electrificar la línia des de Sagunt fins a Saragossa. Totes estes intervencions serien a curt-mig termini.
D'altra banda, la Declaració Institucional reclama que la línia Sagunt-Terol-Saragossa forme part de la xarxa bàsica de la Xarxa Transeuropea de Transport (TEN-T). Per açò, si fóra necessari, s'hauria de fer una nova tramitació dels projectes existents per a recuperar el corredor presentat pel Ministeri de Foment en 2004 i 2009, a més d'una nova tramitació de l'estudi informatiu del traçat Terol-Sagunt per haver caducat. A més, es pretén transformar la línia Sagunt-Terol-Saragossa en ferrocarril d'alta velocitat per a viatgers i mercaderies amb doble via electrificada. Totes les característiques tècniques hauran de ser equiparables a les dels trams de Saragossa, Navarra, La Rioja i País Basc i els termes d'execució acompassar-se amb estos.
Finalment, un altre dels objectius d'esta Declaració Institucional és donar suport a la manifestació del pròxim 7 d'octubre pels carrers de València per a demanar més inversions per a la via Sagunt-Terol-Saragossa.