L'Ajuntament de Sagunt reclamarà al Govern Central que una vegada finalitzada l'actual concessió de la gestió de l'Autopista del Mediterrani el 31 de desembre de 2019 esta passe a ser de gestió pública i gratuïta. A més, que s'aborde i elabore un pla en el qual es prevegen les actuacions a realitzar a partir del moment en el qual l'AP-7 deixe de ser de peatge amb la finalitat de millorar la seua connectivitat amb les poblacions i les xarxes viàries de les àrees per les quals discorre. Finalment, demanarà al Consell que trasllade a l'Estat els anteriors punts i exigisca comptes sobre este tema en el termini de dos mesos. Açò es deu a l'acord unànime al que es va arribar, en relació amb la moció proposada pels grups polítics PSPV-PSOE i Compromís a través dels seus portaveus, Francisco Crispín (PSOE) i Pepe Gil (Compromís) el passat 29 de maig, en el ple ordinari celebrat en l'Ajuntament de Sagunt.
Per a exposar esta moció, van basar els seus arguments en què l'Autopista del Mediterrani és una infraestructura fonamental per a la vertebració del territori en ser una via de comunicació entre les poblacions costaneres de la Comunitat Valenciana, i que el fet que es tracte d'una via de pagament suposa un efecte dissuasori en la seua utilització, la qual cosa comporta al saturament d'altres carreteres com les N-332 i N-340, augmentant així, el seu trànsit i perillositat.
Per açò, segons reflectix la moció, l'eixida natural d'eixa infraestructura és que finalment siga gratuïta, la qual cosa suposarà una activació de l'economia, així com una millora per a l'optimització de les infraestructures que discorren per la Comunitat. Doncs, el peatge suposa una infrautilització de la infraestructura, la qual va haver de liberalitzar-se en 2006, però una ampliació del govern d'Aznar va fer que la concessió s'ampliara fins a 2019. Segons el Govern, no existix previsió d'ampliar el termini de les concessions de l'AP-7, la qual cosa suposarà la fi a més de 30 anys de peatge.
Respecte al tram que té concedit a l'empresa Abertis, el de Tarragona-València i València-Alacant, existixen declaracions del seu president negant que es vaja a produir una liberalització total. També, existixen informacions relacionades amb contestacions parlamentàries, en les quals s'assenyala que el Ministeri de Foment deixa oberta la possibilitat d'establir un cànon per a l'ús d'esta via.
Per estes coses, la liberalització de l'AP-7 genera molts dubtes i malestar, ja que el discurs del Govern Central ha anat canviant, passant de parlar de liberalització sense més qualificatius a una liberalització que contempla noves formes de gestió, la qual cosa es traduix en la possibilitat d'admetre el pagament una vegada passe a ser de gestió pública.
En l'acord plenari, des del PSOE comenten que, el seu grup polític sempre han defensat el venciment de la concessió entre Tarragona i Alacant en 2019 sense pròrrogues, i que ho han posat de manifest reiteradament, la qual cosa no sembla tindre tan clar el govern del PP. Per açò entenen que per justícia i raons de competitivitat d'una zona que té un desenvolupament, ocupació i pes poblacional important, és necessari que es garantisca la gratuïtat total i sense cànon de l'AP-7 a partir de la finalització de la concessió del 31 de desembre del 2019.