El ple reclama per unanimitat al Govern Central que no es prorrogue l'actual concessió de la gestió de l'Autopista del Mediterrani

També exigix que s'elabore un pla que millore la seua connectivitat
Imagen 1Imagen 2
L'Ajuntament de Sagunt reclamarà al Govern Central que una vegada finalitzada l'actual concessió de la gestió de l'Autopista del Mediterrani el 31 de desembre de 2019 esta passe a ser de gestió pública i gratuïta. A més, que s'aborde i elabore un pla en el qual es prevegen les actuacions a realitzar a partir del moment en el qual l'AP-7 deixe de ser de peatge amb la finalitat de millorar la seua connectivitat amb les poblacions i les xarxes viàries de les àrees per les quals discorre. Finalment, demanarà al Consell que trasllade a l'Estat els anteriors punts i exigisca comptes sobre este tema en el termini de dos mesos. Açò es deu a l'acord unànime al que es va arribar, en relació amb la moció proposada pels grups polítics PSPV-PSOE i Compromís a través dels seus portaveus, Francisco Crispín (PSOE) i Pepe Gil (Compromís) el passat 29 de maig, en el ple ordinari celebrat en l'Ajuntament de Sagunt.

Per a exposar esta moció, van basar els seus arguments en què l'Autopista del Mediterrani és una infraestructura fonamental per a la vertebració del territori en ser una via de comunicació entre les poblacions costaneres de la Comunitat Valenciana, i que el fet que es tracte d'una via de pagament suposa un efecte dissuasori en la seua utilització, la qual cosa comporta al saturament d'altres carreteres com les N-332 i N-340, augmentant així, el seu trànsit i perillositat.

Per açò, segons reflectix la moció, l'eixida natural d'eixa infraestructura és que finalment siga gratuïta, la qual cosa suposarà una activació de l'economia, així com una millora per a l'optimització de les infraestructures que discorren per la Comunitat. Doncs, el peatge suposa una infrautilització de la infraestructura, la qual va haver de liberalitzar-se en 2006, però una ampliació del govern d'Aznar va fer que la concessió s'ampliara fins a 2019. Segons el Govern, no existix previsió d'ampliar el termini de les concessions de l'AP-7, la qual cosa suposarà la fi a més de 30 anys de peatge.

Respecte al tram que té concedit a l'empresa Abertis, el de Tarragona-València i València-Alacant, existixen declaracions del seu president negant que es vaja a produir una liberalització total. També, existixen informacions relacionades amb contestacions parlamentàries, en les quals s'assenyala que el Ministeri de Foment deixa oberta la possibilitat d'establir un cànon per a l'ús d'esta via.

Per estes coses, la liberalització de l'AP-7 genera molts dubtes i malestar, ja que el discurs del Govern Central ha anat canviant, passant de parlar de liberalització sense més qualificatius a una liberalització que contempla noves formes de gestió, la qual cosa es traduix en la possibilitat d'admetre el pagament una vegada passe a ser de gestió pública.

En l'acord plenari, des del PSOE comenten que, el seu grup polític sempre han defensat el venciment de la concessió entre Tarragona i Alacant en 2019 sense pròrrogues, i que ho han posat de manifest reiteradament, la qual cosa no sembla tindre tan clar el govern del PP. Per açò entenen que per justícia i raons de competitivitat d'una zona que té un desenvolupament, ocupació i pes poblacional important, és necessari que es garantisca la gratuïtat total i sense cànon de l'AP-7 a partir de la finalització de la concessió del 31 de desembre del 2019.