Els instituts de Sagunt se sumen un curs més al projecte Participa!

Gràcies a esta iniciativa d’Acció Ecologista-Agró més de 300 jóvens ajuden en la conservació de la natura del Camp de Morvedre

A l’inici del curs escolar 2022-2023, la Comissió d'Educació Ambiental d’Acció Ecologista-Agró, amb el suport de l’Ajuntament de Sagunt, va posar en marxa de nou el projecte Participa!, una iniciativa educativa que es du desenvolupant des de fa més d’una dècada amb l’alumnat dels instituts de la capital de Morvedre.

Participa! ha aconseguit conscienciar este curs més de 300 estudiants en matèria de participació ciutadana i medi ambient, i, a més a més, ha posat el seu granet d’arena en la conservació de la natura de Sagunt.

El repte d’esta iniciativa es demostrar a les noves generacions que poden canviar les coses i millorar aspectes rellevants de la societat, com el medi ambient. Esta dinàmica consta de tres sessions de treball, des d'octubre fins a abril, dins i fora de les aules.

La primera jornada és més teórica, a clase, i en la qual s’explica a l’alumnat en què consistix la participació ciutadana, què és el medi ambient i a quins problemes s’enfronten els espais naturals de Sagunt. La següent sessió ja és més pràctica i els permet passar a l'acció en un espai concret, com poden ser els parcs i jardins del municipi, les platges saguntines, el riu Palància o els boscos de la capital del Camp de Morvedre.

Enguany, per exemple, amb els IES Maria Moliner i Camp de Morvedre s’han creat en la zona més urbana de la platja del Port de Sagunt nous muntanyars, on s’han plantat espècies de flora dunar autóctona amb l’objectiu de restaurar les dunes i dotar de més resiliència el nostre litoral, per a poder fer front els temporals i l’erosió marítima.

Durant este curs, des del projecte Participa! també han millorat la biodiversitat del riu Palància. Amb els instituts Clot del Moro, Eduardo Merello i Jaume I han visitat diferents trams del riu per a donar a conéixer quina és la seua vegetació autòctona i reforçar-la amb noves plantacions.

També s’han instal·lat desenes de caixes niu per a ocells, com a mesura correctora i compensatòria davant la pèrdua del seu hàbitat natural, i s’ha alliberat este ecosistema del fem.

Per la seua banda, el col·legi Sant Vicent Ferrer ha contribuït a reforçar i potenciar la població d’aus insectívores forestals en la zona boscosa de Ponera, que envolta el centre, on s’han instal·lat caixes niu construïdes per l’alumnat.

Durant estes eixides de camp, que són la base experiencial sobre la qual després realitzen la tercera sessió, les jóvens descobrixen in situ i connecten amb la fauna, la flora i els paisatges on viuen, a més a més d’ajudar a millorar el seu estat de conservació actual.

Per a acabar, després d'haver detectat un problema ambiental en les aules i actuar de manera directa sobre el territori, durant la tercera sessió del Participa! l’alumnat s'encarrega de realitzar una comunicació per grups, informant de la seua intervenció i per què ha sigut important desenvolupar-la.

Els treballs que realitzen són molt diversos (audiovisuals, cançons, presentación de diapositives, notes de premsa, entrevistes de ràdio, vídeos...).

Des d'AE-Agró afirmen que han fet un balanç molt positiu del Participa! 2022-2023, gràcies al qual han aconseguit sensibilitzar, mitjançant un aprenentatge dinàmic, participatiu i transversal, més de 300 jóvens sobre la importància de preservar i cuidar el planeta començant des de l’entorn més pròxim.