ARRU BALADRE I

La Junta de Govern Local aprova la licitació del contracte per a la redacció del projecte de rehabilitació d'edificis i reurbanització de la plaça Juan Ramón Jiménez

El pressupost per a esta fase de redacció és d'uns 200.000 euros i les intervencions posteriors en edificis i l'àrea urbana de la zona ascendixen a 2.566.212,28 euros més, la qual cosa fa un total que ronda els 2,8 milions

La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Sagunt ha aprovat este divendres el plec de prescripcions per a l'adjudicació del contracte de redacció del projecte per a les obres de rehabilitació d'edificis i de l'entorn urbà de la plaça Juan Ramón Jiménez en el barri de Baladre per un pressupost base de licitació de 204.021 euros (IVA inclòs), en el marc del programa de l'Àrea de Regeneració i Renovació Urbana (ARRU) de Baladre I.

L'actuació contempla la rehabilitació de 22 blocs de vivendes al voltant d'esta àrea, cosa que fa un total de 352 domicilis (16 per cada bloc), a més de la reurbanització i millora de l'accessibilitat dels espais públics i particulars de la zona en una superfície total que abasta 22.070 metres quadrats.

«Este equip de govern té un fort compromís social amb les famílies més humils, i particularment amb el barri de Baladre», ha manifestat l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, per a qui «és el moment de dur a terme inversions com este ARRU que suposarà un canvi en la plaça Juan Ramón Jiménez».

«Esta és la primera fase de l'actuació, el plantejament és actuar en absolutament el 100% de Baladre, però per descomptat és un pas en la bona direcció», ha anunciat el primer edil. «Esperem poder començar obres l'any que ve, en 2023, i que estes millores tant en els elements comuns com en els edificis siguen una realitat per a millorar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes», ha agregat.

El cost total previst de l'actuació és de 2.770.233,28 euros (IVA inclòs); d'ells, 2.415.399,96 euros aniran destinats a la rehabilitació d'edificis, 150.812,32 euros a la reurbanització en la zona, i els restants 204.021 euros són els dedicats a la partida per a la redacció del projecte i la direcció d'obra que s'ha aprovat ara i que correspon a la primera de les dues fases de la intervenció.

Concretament, en les edificacions la intervenció consistirà en la millora de la seguretat i accessibilitat mitjançant la instal·lació d'ascensors en aquells blocs on encara no n'hi haja; la millora de la conservació i l'eficiència energètica i la sostenibilitat de les cobertes (impermeabilització i desguassos), així com el condicionament de les façanes, en aquells on no s'haja fet ja; l'adequació dels patis interiors, sostres i pilars mitjançant el revestiment dels paraments actuals amb pintura acrílica impermeabilitzant, prèvia neteja i reparació d'estos; la millora de l'estabilitat i la seguretat estructural de suports i forjats; la conservació dels sanejaments exteriors i la retirada d'amiant, substituint les baixants de fibrociment existents per altres noves de PVC; i l'adequació a la normativa d'instal·lacions i equipaments generals d'electricitat, aigua, telecomunicacions, porters electrònics i sistemes de protecció contra incendis.

Atés que els informes d'avaluació d'edificis indiquen que hi ha algunes actuacions urgents, es donarà prioritat als treballs de reparació dels forjats per a assegurar l'estabilitat i seguretat estructural.

Un altre dels objectius és aconseguir una millora de les condicions urbanístiques de la zona que esdevinga en una revitalització urbana d'esta. Per això es millorarà la qualitat i sostenibilitat del mitjà urbà mitjançant una reurbanització consistent en una reestructuració, disseny i adequació de les places amb la reparació de lluminàries, la reposició de paviments i zones enjardinades, l'eliminació de barreres arquitectòniques amb la dotació de recorreguts accessibles i la col·locació de senyalística, així com la conservació i manteniment d'estos espais públics.

En esta primera fase de redacció de projectes s'inclou el d'execució, l'estudi de seguretat i salut, el pla de control de qualitat, l'estudi de gestió de residus, els projectes d'instal·lacions i, en cas de ser necessari, també el càlcul d'estructures.

L'expedient incoat contempla les prescripcions tècniques, el plec de clàusules administratives particulars, l'expedient de despesa i la disposició de l'obertura del procediment obert per a l'adjudicació del contracte de redacció del projecte d'execució i direcció de l'obra, així com, més endavant, també la implantació del servei d'oficina de gestió i informació del Programa ARRU Baladre I de Sagunt.

El plec de prescripcions tècniques especifica que es valoraran criteris qualitatius i quantitatius com ara la proposta econòmica (fins a 40 punts), l'experiència (30 punts), la reducció del termini de redacció del projecte d'execució (15 punts), el certificat energètic dels habitatges abans i després de la intervenció (6 punts), criteris socials (altres 6 punts), els temps màxims de resposta (1 punt), el compliment de terminis parcials i total d'execució de l'obra (1 punt) i el balanç econòmic (1 punt).

La redacció de projectes i la direcció d'obres sumen, sense incloure l'IVA, 168.612,40 euros; en afegir-li este impost, que ascendix a 35.408,60 esta fase té l'esmentat cost de 204.021 euros, dels quals 103.379 seran per a la fase de redacció, que haurà d'estar conclosa en el termini de dos mesos, i els altres 100.642 per a la de direcció d'obra i gestió de residus, que tindrà una duració igual a la del propi contracte d'obres.

L'ARRU Baladre I de Sagunt va resultar beneficiari de la convocatòria de 2021 del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021, que a la Comunitat Valenciana està gestionada per la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica.

Fotografia d'arxiu de la visita realitzada al barri a l'agost de 2021