L'Ajuntament de Sagunt anuncia que s'està treballant en mesures per a iniciar la temporada estival en el municipi

A més, l'alcalde de Sagunt ha anunciat en la roda de premsa que aquesta vesprada de manera urgent s'aprovarà en el Ple Ordinari de Maig l'adjudicació del contracte d'obra de l'IES Nº5 del Port de Sagunt
 
 
L'alcalde ha obert la roda de premsa amb un dels temes que més inquietud ha generat entre la ciutadania, i és l'obertura de les platges per a esta temporada estival tenint en compte la situació excepcional provocada per la COVID-19. En este sentit, Darío Moreno ha declarat que «volem continuar apostant per continuar sent la platja més segura d'Espanya, tenint en compte totes les mesures d'esta situació excepcional, com és el distanciament social, per a evitar un possible rebrot del virus. Per això, estem realitzant un esforç conjunt per a presentar una oferta que ens faça diferenciar-nos per la seguretat, tant per als veïns i veïnes del municipi com per a visitants». Igual que el regidor de Platges, Roberto Rovira, el primer edil ha explicat algunes iniciatives en les quals ja s'està treballant a pesar que encara s'està desenvolupant un pla de contingències que recollirà tota la informació detallada sobre la gestió de les platges per part de l'Ajuntament de Sagunt. 

També, per part de la Generalitat Valenciana s'han marcat tres línies d'actuació per a l'ús de les platges. En primer lloc, la neteja i higiene, cosa en què des de l'Ajuntament, amb la SAG, ja està treballant per a fer tasques de desinfecció i neteja periòdiques en les instal·lacions que es vagen a utilitzar per múltiples persones. Una altra de les línies marcades és la difusió de la informació a la ciutadania, i, en este sentit, l'Ajuntament està oferint tota la informació disponible sobre les noves vies que s'estan gestionant per a l'ús de les platges, facilitant fins i tot eines que permeten ple accés a la informació. 

La tercera qüestió que s'ha de tindre és la limitació d'aforament, la qual es controlarà mitjançant l'ús d'elements d'Intel·ligència Artificial, basats en l'ús de drons per a controlar el número de persones que hi ha a les platges, a més de vigilar que es guarden les distàncies de seguretat mínimes. L'empresa encarregada del projecte serà General Drons, la qual actualment gestiona el servici de dron de salvament. Sobre este dispositiu, l'alcalde ha aclarit que els drons «no recolliran cap mena d'informació personal per reconeixement facial, sinó que estes dades s'utilitzaran únicament per a donar part de la situació a la Policia Local i als servicis de vigilància». 

En este sentit, el regidor de Platges i de la SAG, Roberto Rovira, ha avançat que la temporada de platges començarà el divendres 12 de juny amb la qual cosa la setmana vinent es faran públiques unes normes actualitzades de la utilització de les platges del municipi. A més, ha recordat que la zona sud del port, la corresponent a la costa del Grau Vell, no es troba dins del catàleg de platges del Ministeri, per la qual cosa no estarà permés el bany en la zona.

Rovira ha aclarit que s'està estudiant diferents possibilitats d'organització de les platges per al control de l'aforament i de la distància interpersonal, com puga ser la sectorització per a establir corredors d'entrada i eixida o la delimitació d'una zona per a passeig, però en cap cas s'ampliarà la zona de platja, i ha especificat que en les del nucli d’Almardà «tenim zones d'especial protecció per la implantació en les dunes del corriol camanegre, per la qual cosa no s'ampliarà la zona de platja i així protegirem la biodiversitat». El que no s'està contemplant almenys fins ara, ha explicat l'edil, és la parcel·lació de les platges. «Apel·lem a la responsabilitat dels usuaris ja que específicament a la platja del Port de Sagunt tenim aproximadament 100 000 metres quadrats de platja útil i mai no hi hem tingut una massificació excessiva», ha explicat Rovira. No obstant això, ha declarat que conforme avance la situació el comité de gestió del risc per la COVID-19 anirà avaluant el pla de contingència per si calguera prendre mesures addicionals. I quant al servici de salvament i socorrisme, l'edil ha declarat que s'ha augmentat la plantilla en 40 professionals entre coordinadors, patrons i socorristes.

Pel que respecta a la SAG, Rovira ha manifestat que els empleats i empleades de l'empresa pública ja s'han començat amb els treballs d'allisat i anivellat de les platges i que s'ha reforçat el servici de neteja i es reforçarà amb el pla d'ocupació aprovat pel consistori conforme vaja avançant la temporada. I en este sentit, ha aprofitat per a recordar que el servici de recollida d'estris a domicili torna a estar actiu i es pot sol·licitar a través de la web de la SAG o en el 96 267 37 85. «Demanem paciència ja que ara hi haurà més saturació de treballs i els terminis de recollida poden allargar-se», ha matisat el regidor. A més ha apel·lat a la responsabilitat de la ciutadania perquè facen ús d'este servici i dels ecoparcs, tant mòbils com fix, ja que s'estan localitzant punts a la ciutat on es depositen estris de manera incontrolada. Rovira ha recordat que estes accions són sancionables.

D’altra banda, la regidora de Turisme i de Policia Local, Natalia Antonino, que també ha estat present en la roda de premsa, ha manifestat que es reforçarà en 11 persones més el servici de Policia de Platja per a actuar en la zona d'arena i en el passeig marítim del Port de Sagunt, i es treballarà amb patrulles de seguretat ciutadana al nucli d’Almardà per a evitar possibles aglomeracions.

I pel que competix a la delegació de Turisme, ha reforçat el missatge de l'alcalde de continuar donant difusió a les nostres platges com les més segures pels seus servicis, així com per la seua qualitat turística que es reflectix en les banderes que se'ns atorguen i que comunicaran més endavant. «Continuarem treballant perquè les nostres platges tinguen un element diferenciador, per a posar a la nostra ciutat a l'avantguarda del turisme segur i per a donar major promoció al nostre producte perquè eixos hostalers i hotelers del municipi puguen pal·liar la greu situació que ens ha portat esta pandèmia» ha explicat la regidora.


L'Ajuntament adjudica el contracte d'obra de construcció de l'IES Nº5

Un altre dels anuncis per part de l'alcalde ha sigut l'adjudicació del contracte d'obres per a la construcció de l'Institut d'Educació Secundària nº5 del Port de Sagunt. Es tracta d'una construcció inclosa en el Pla Edificant de la Generalitat Valenciana, la gestió de la qual va ser delegada a l'Ajuntament de Sagunt, i que esta vesprada s'emportarà d'urgència al Ple «després de superar molts tràmits i obstacles administratius». «És una molt bona notícia i hem fet un esforç per accelerar al màxim tots els tràmits», a més, ha assegurat que esta era «una prioritat de l'Equip de Govern i complim amb els nostres compromisos amb eixa adjudicació d'una infraestructura essencial per al nostre municipi». Una vegada estiga aprovat pel Ple, es procedirà al lliurament de documents per part de l'empresa adjudicatària que tindrà «un termini de 20 mesos per a la construcció, una vegada l'Ajuntament done el vistiplau per a l'inici de les obres. Esperem que en qüestió d'uns dos anys puguem estar parlant d'eixe nou institut tan necessari», ha destacat Moreno.
 
D’altra banda, el regidor d'Educació, José Manuel Tarazona, present en la roda de premsa, ha qualificat la notícia «d’extraordinària, perquè ja s'han complit pràcticament tots els tràmits necessaris per a la construcció del desitjat Institut nº5, una infraestructura per la qual hem estat lluitant durant tants anys». D'altra banda, el regidor de l'Equip de Govern, Roberto Rovira, ha assegurat estar «d'enhorabona, ja que cada dia falta menys per a tindre l'IES nº5 que ha sigut una victòria de la comunitat educativa i de la mobilització ciutadana durant moltíssims anys», a més, Rovira ha destacat «el treball realitzat des del departament d'Educació, tant en esta legislatura com en l'anterior, ja que s'han deixat la pell perquè això puga ser una realitat». 

D'altra banda, l'alcalde ha donat a conéixer que el consistori ha activat un servici de cita prèvia per a la gestió de plusvàlues a través de la web Gobernalia.com. Concretament, la consulta serà proactiva, ja que la persona interessada haurà de sol·licitar la seua cita prèvia per internet i, en la data i hora assignada, rebrà una telefonada per a atendre la seua petició. Moreno ha recordat que esta iniciativa ja es va posar en marxa en el SAIC i que ha donat bons resultats, ja que les persones no esperaran i no formaran cues. Així mateix, Moreno ha detallat que esta iniciativa aconseguix que molts dels processos siguen més específics, la qual cosa suposa que es derive amb el departament determinat, així que per eixa raó s'ha establit la cita prèvia en els departaments de l'Ajuntament. 

Alguns exemples particulars són la gestió que ha posat en marxa la delegació de Joventut i Infància.  Els servicis i espais que oferix la regidoria són les cibersales del Casal Jove del Port de Sagunt i del Centre Cultural Mario Monreal de Sagunt, que de moment es troba sense servici, a més de la sala d'estudi del Casal Jove i les reserves d'altres sales, com la sala d'assajos escènics i la sala d'assajos musicals del Casal Jove. També, les reunions amb les famílies, a càrrec de menors amb necessitats educatives especials, que estan matriculats en activitats estivals, com la Escola d’Estiu i reunions amb tècnics per a la gestió de projectes i realitzar altres gestions. 

Recordatori de mesures de seguretat enfront de possibles rebrots

En matèria de seguretat, l'alcalde ha recordat a la ciutadania que és necessari i imprescindible mantindre la distància de seguretat a les terrasses, bars i restaurants, tant entre taules com entre persones. Si bé, Moreno ha reconegut el compliment en general d'estes mesures, ha volgut aclarir que entre persones de diferents unitats familiars també s'ha de mantindre una distància de seguretat. 
 
D'altra banda, Moreno ha emfatitzat que el número de denúncies que ha interposat la Policia Local és reduït, «la qual cosa demostra un alt compliment de la normativa existent i això és una molt bona notícia». En els últims dies, la policia només ha posat 8 denúncies, concretament per avisos i requeriments a terrasses i uns altres per incompliment de l'Estat d'Alarma. 
 
Sobre el canvi a Fase 2 del municipi, que es coneixerà demà, l'alcalde ha declarat que «des de l'Ajuntament ja estem posant en marxa la maquinària per a no tindre cap mena de problema ni cap mena d'incidència».
 
D'altra banda, el primer edil ha comunicat que dins d'eixa nova normalitat l'Ajuntament de Sagunt tornarà a realitzar novament les rodes de premsa presencials, sempre complint amb l'aforament pertinent: «Considerem que cal fer els passos cap a la normalitat, farem roda de premsa per projectes i evitarem com féiem fins ara intentant consolidar tot en una mateixa roda de premsa, perquè es fa llarg i no es poden fer preguntes tan específiques sobre cadascun dels temes, hem considerat aquesta actuació per a la major informació a la ciutadania i als mitjans de comunicació. Això sí, continuarem de totes maneres realitzant rodes de premses periòdiques per a continuar informant sobre la situació de la COVID-19, de la ciutat i de com va evolucionant, per esta raó, ampliem el ventall d'estes rodes de premsa».
 
Finalment, l'alcalde ha tancat la roda de premsa recordant que, independentment del resultat de demà, si es passa a la fase 2 o no, la ciutadania ha de ser responsable en la visita a bars, restaurants i, per descomptat, a sopars familiars i de qualsevol altra mena de trobada que poguera donar lloc a nous contagis, ja que ha manifestat que «el virus continua sent ací i que és importantíssim no fer passos enrere».​