![](/media/tnenww3e/45c_rpinfoemergencia.jpg)
L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, ha informat de nou este matí, en una roda de premsa retransmesa en directe, de les diferents accions que s'estan duent a terme des de l'Ajuntament durant estos dies d'estat d'alarma. Així mateix, la Junta de Govern Local s'ha reunit telemàticament este matí i continua amb la implantació del teletreball, perquè els regidors i regidores i tinentes d'alcalde han pogut participar des de les seues cases. De la mateixa manera, la Junta de Portaveus també serà a distància.
En primer lloc, l'alcalde ha incidit en la crida que ja va realitzar en l'última roda de premsa als veïns i veïnes que es troben en l'exterior per a tornar a les seues cases i en l'ajuda que els oferix el consistori. En este sentit, Moreno ha insistit que el primer pas és que la persona tinga el seu propi pla de retorn; de no ser així, que es pose en contacte amb el consolat i l'ambaixada espanyola del país on es trobe i, si continua tenint problemes, la persona o algun familiar es pose en contacte amb l'Ajuntament perquè, en la mesura que siga possible, se li busque una solució. L'alcalde ha informat d'alguns casos en els quals ja s'està intervenint per a trobar una solució.
El consistori també ha rebut diferents sol·licituds respecte a la fe de vida i ha especificat: «
Hem estat parlant amb totes les ambaixades i consolats corresponents dels països del que més sol·licituds ens arriben per a assegurar-nos que no hi havia cap problema amb esta situació i que ningú anava a deixar de rebre la seua jubilació o la seua prestació». Així doncs, Moreno ha llançat un missatge de tranquil·litat i ha assegurat que li han confirmat que es tindrà una flexibilitat i que, independentment de les mesures, ningú els podrà llevar la seua prestació.
Ajuda psicològica i activitats esportives
D'altra banda, segons ha informat l'alcalde, també s'està treballant a oferir suport psicològic a tota aquella persona que ho necessite, bé per un problema anterior o per la situació extraordinària a la qual ens enfronta el coronavirus. Poden telefonar al 96 265 58 82 de Serveis Socials i se'ls remetrà al Gabinet Psicopedagògic, on 3 psicòlegs i psicòlogues estaran a plena disposició per a ajudar a la ciutadania. D'esta manera, el consistori incrementa els servivis que presta a la ciutadania durant esta crisi.
A més, en la línia de continuar oferint continguts a la població perquè estiguen actius i entretinguts, s'ha informat que continua el bolcat de recursos i activitats en xarxes socials de departaments com a Cultura, Universitat Popular, Igualtat o Esports «per a fer-los més accessibles a la ciutadania», a més d'activitats dirigides a la tercera edat que es difondran via Whatsapp. El programa d'activitats continuarà actiu.
Residències de majors i reforç de la neteja
Un altre dels temes que preocupen l'Ajuntament, a pesar que les competències corresponguen a Conselleria, són les residències de majors. «La Policia Local i el departament de Serveis Socials estan posant totes les eines de l'administració a la disposició d'estos centres per a evitar problemes de proveïment i reduir el risc d'exposició al mínim, que seria molt positiu per a evitar casos com els d'altres residències», ha assegurat Moreno. A més, per a les persones usuàries del Centre de Dia i d'AFACAM, s'ha comprovat si estan rebent una bona atenció i si tenen cobertes les seues necessitats, i en algun cas s'ha remés al servici ‘Menjar a casa’.
Quant al Pla de neteja en la resta del municipi, l'alcalde ha afirmat que continua avançant i que, a més dels servicis de la SAG, «s'ha sumat l'empresa de control de plagues que desinfectarà hui els vehicles i les dependències de la Guàrdia Rural que recolçen a la Policia Local en el control dels comportaments irresponsables, així com en consultoris mèdics». A més, la Policia Local ha adquirit un canó d'ozó, que és un dispositiu portàtil de tractament de l'aire mitjançant generació d'ozó per a dur a terme més desinfeccions en la central i en els seus vehicles, «ja que són els qui estan en la trinxera i en primera línia».
Conductes ciutadanes i programa de voluntariat
El primer edil ha assegurat que la Policia Local continua registrant multes per comportaments irresponsables de la ciutadania, així com queixes per comportaments de veïns que comporten problemes de descans o perills de contagi. «Només anit la Policia Local va posar 9 multes per esta mena de comportaments», ha destacat. Les mesures dutes a terme des de Policia Local han sigut i són, entre moltes altres, realitzar controls perquè la mobilitat siga reduïda, així com efectuar visites de supervisió i suport als supermercats, centres de salut, farmàcies i altres establiments per a l'aplicació dels protocols de seguretat establits. D'altra banda, els agents també han interceptat persones sense llar per a poder informar-los de la situació i indicar-los les mesures a adoptar. També seguixen amb la labor d'informar la ciutadania a través de la megafonia dels vehicles.
Finalment, Moreno ha fet balanç del programa de voluntariat per a prestar ajuda amb servici a domicili i ha afirmat que ja són 150 voluntaris i voluntàries, al mateix temps que ha animat a la ciutadania a participar en estes tasques de suport. Així mateix, l'alcalde també ha expressat que és possible que no necessiten a totes les persones voluntàries, encara que ha considerat que sempre és millor tindre una quantitat més que suficient. Ara amb estos voluntaris s'ha generat una base de dades amb la qual es gestiona l'ajuda a persones necessitades. No obstant això, l'alcalde ha subratllat que en principi els mateixos serveis socials són els qui s'encarregaran de donar respostes, o bé a través de funcionaris de la casa o bé siga a través de les empreses que estan contractades per a prestar determinats servicis. Perquè segons ha detallat Moreno és un tercer escenari quan els voluntaris actuen, per a evitar els riscos.
Per part seua, el tinent d'alcalde Quico Fernández, ha reconegut la gran tasca que s'està fent des de l'alcaldia i des de l'Equip de Govern davant la crisi del coronavirus i ha recordat a la ciutadania que s'ha d'informar pels canals oficials i no parar atenció a tota la informació que provinga de canals externs que generen molta intranquil·litat. «És un moment de calma, de ser responsables i de confiar en les institucions, ja que estem fent tot el que és a les nostres mans perquè cada dia estiguem més prop d'eixir d'esta situació», ha manifestat Fernández.