L'Ajuntament de Sagunt ha presentat el Pla d'Ajudes a Pimes i Autònoms que ascendix a un import d'1 800 000 euros que aplicarà l'Equip de Govern i que ha comptat amb el consens dels partits de l'Oposició i les aportacions dels agents socials.
L'objecte del programa és actuar per a mitigar les conseqüències econòmiques provocades per la crisi sanitària a causa del COVID-19 i impulsar l'activitat econòmica de Sagunt. Davall esta premissa s'atorgarà liquiditat immediata a persones autònomes i a les petites i mitjanes empreses locals (PIMES) amb el propòsit d'esmorteir la pèrdua dràstica i imprevista d'ingressos, alleujar les seues obligacions empresarials i ajudar-los a mantindre l'activitat i l'ocupació de les seues treballadores i treballadors. Es tracta d'un programa destinat, especialment, a aquelles petites empreses, comerços de proximitat i locals de Sagunt.
L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, ha presentat el Pla d'Ajudes este matí en la roda de premsa que s'ha celebrat i ha volgut «agrair tot el treball tècnic dels departaments implicats, especialment al lideratge del departament de Promoció Econòmica i Industrial, i també al treball de tots els partits polítics que ha sigut en conjunt i molt consensuat, també amb els agents socials del municipi que han fet la seua aportació. Suposa un gran acord que donarà una taula de salvació a gran part d'eixes Pimes del nostre municipi, perquè no volem que ningú es quede arrere a causa de la crisi actual».
Quantia de les ajudes
Quant a la quantia de les ajudes, es concedirà una quantitat d'1 400 euros per a aquelles pimes o autònoms que hagen hagut de tancar els seus establiments a causa de l'estat d'alarma, i 700 euros per a pimes o autònoms que no s'han vist afectats pel tancament d'establiments, però que sí han patit una reducció de la seua facturació durant els mesos de març i abril de, almenys, el 50% respecte de la mitjana facturada en el semestre natural anterior. A més, per a les empreses que compten amb 5 treballadors/as s'incrementarà l'ajuda amb 300 euros més, i a partir de la sisena persona es podrà incrementar 100 euros per persona fins a un màxim de 800 euros. D'altra banda, per a fer front a les despeses relacionades amb contractes de lloguer directament relacionats amb l'activitat subvencionada, es concedirà una ajuda del 50% del cost mensual sense IVA del contracte de lloguer durant els mesos de març i abril, sense que esta quantitat a percebre supere els 1 000 euros.
En este sentit, l'alcalde ha expressat que «l'ajuda màxima a la qual podria tindre accés una empresa, segons com ho hem plantejat, serà de 3 200 euros. Tot això porta un estudi econòmic darrere i, segons els càlculs de Promoció Econòmica havent fet una anàlisi de la situació, calculem que podria haver-hi entre 1 500 i 2 000 sol·licitants d'esta ajuda».
Requisits del Pla d'Ajudes
Poden acollir-se al Pla les persones físiques o jurídiques que realitzen una activitat empresarial en el municipi amb anterioritat a la declaració de l'estat d'alarma i que complisquen amb una sèrie de requisits com: ser persona autònoma, microempresa o petita empresa l'activitat productiva de la qual es desenvolupe a Sagunt i s'haja vist afectada per l'actual crisi sanitària i estat d'alarma amb el tancament del seu establiment o reducció de la seua facturació a la meitat; que la seua activitat econòmica no facturara més d'1 000 000 € en l'exercici 2019 i que estiga al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries. Si no és així es poden posar en contacte amb el departament de Recaptació a través del 96 265 58 58, extensions 6426 o 6432 per a tramitar un pla de pagament que els permeta accedir a les ajudes. No poden sol·licitar l'ajuda les associacions, fundacions i, en general, altres entitats sense ànim de lucre i el personal autònom col·laborador, així com administracions ni societats públiques.
Estes ajudes es concediran de manera directa fins a finalitzar el crèdit destinat a la convocatòria i s'hauran de tramitar a través de la seu electrònica de l'Ajuntament de Sagunt: https://sede.sagunto.es/. En la pàgina web municipal es trobarà la informació i documentació per a presentar les sol·licituds. El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils a partir de l'endemà a la publicació de l'extracte de la convocatòria en el BOP. «Primer hem de portar el tema al pròxim ple per a aprovar-lo i, per tant, calculem que entrarà en vigor el divendres la setmana que ve», assegura Darío Moreno.
El pagament d'estes ajudes es realitzarà en un pagament únic per la totalitat de l'import concedit, mitjançant transferència bancària, i la intenció de l'Ajuntament és que siga totalment compatible amb altres ajudes que tinguen la mateixa finalitat i que siguen d'altres administracions públiques, sempre que no superen l'estimació de pèrdua d'ingressos a conseqüència de la crisi provocada pel coronavirus. En este sentit, el consistori està esperant una resposta de LABORA per a conéixer la compatibilitat de les ajudes, ja que, segons l'alcalde «LABORA sí que establix incompatibilitats amb certes ajudes municipals. Quan tinguem una resposta informarem d'això, però nosaltres tenim voluntat que sí que es done eixa compatibilitat total perquè entenem que com més s'ajude millor i puguem arribar al màxim número de gent possible entre tots».
Algunes de les obligacions que tenen les persones beneficiàries d'esta ajuda són: mantindre la seua activitat empresarial durant sis mesos; i en cas d'optar a l'ajuda per tindre a càrrec seu persones treballadores, mantindre com a mínim, un 50% de la plantilla declarada, entre altres requisits.