![](/media/s1fptfdm/47img_2508.jpg)
Este matí ha tingut lloc en el Consell Agrari una mesa de debat organitzada per Acció Ecologista-Agró sobre la gestió de la Gola de Quartell en la qual ha participat l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno. En este debat, en el qual han participat també el membre de la Fundació Assut, Bosco Dies, i el membre de la Comunitat de Regants del Tancat de l’Estell i Rojas, Vicent Mocholí, s'ha parlat sobre la custòdia del territori, de l'aigua, de la governança participativa i d'ecosistemes per a intentar arribar a un consens sobre la gestió de la Gola. També han estat presents la regidora i presidenta del Consell Agrari, Gloria Parra, i el regidor de Manteniment i Aigües, Pepe Gil.
El primer edil ha qualificat la jornada de necessària «perquè en la gestió de la Gola haurem de participar agents molt diferents, haurem d'escoltar, per descomptat, a la Conselleria respecte a la protecció de la marjal, també, lligat a això, a les associacions ecologistes, veïns i veïnes de la zona o agricultors i agricultores als quals el nivell de l'aigua els afecta per a la seua producció, i, per descomptat, al mateix Ajuntament, ja que té un paper important en tot això». Esta mesa de debat també és, per a Moreno, important «per a començar a definir com serà eixe futur acord de gestió de la Gola perquè produïsca un resultat positiu per a tots i totes».
L'alcalde de Sagunt ha declarat que «es tracta d'una infraestructura que fa anys que estem esperant i ara, per fi, ha arribat, encara que la veritat és que ho ha fet amb deficiències». Algunes de les quals, ha explicat, és que és manual, la qual cosa comporta una problemàtica extra per a poder activar-la. Per això, afig, des de l'Ajuntament i des d'Aigües de Sagunt «ja s'està treballant en esta millora a través d'un projecte d'automatització que volem presentar a Conselleria». En esta línia, Darío Moreno ha volgut destacar que «des de l'Ajuntament s'està treballant perquè la infraestructura done els resultats que s'esperen i per a mantindre-la en bon estat».
Esta mesa de debat sorgix, segons Agró, arran del fet que després d'anys de reivindicacions tant ecologistes, com a veïnals, per fi la Gola de Quartell disposa d'una turbina per a regular els nivells hídrics de la marjal d'Almardà-Almenara i és ara quan cal decidir qui s'encarregarà de la seua gestió i davall quins paràmetres es regularan els nivells de la marjal.
I, especialment, cal decidir com es farà això en un aiguamoll
Ramsar que, d'ací a poc temps, tindrà aprovades les normes de gestió de la marjal d'Almenara com a espai protegit de la Xarxa Natura 2000. Normes que, evidentment, anteposaran els usos ambientals a la resta d'usos. En este context, també s'ha de decidir qui s'encarregarà de la gestió de la Gola i davall quins paràmetres resulta clau pel que respecta a la conservació d'este aiguamoll, ja que l'aigua i la gestió dels nivells hídrics en la marjal marcaran el futur d'esta zona humida.
Tant Dies com Mocholí han explicat el projecte de custòdia del territori de les seues entitats al Parc Natural de l'Albufera i que representa un bon exemple de gestió participativa a la recerca de la sostenibilitat territorial. Després de les intervencions s'ha obert un torn de paraula entre els assistents en el qual s'ha debatut sobre la futura gestió de la Gola de Quartell.
![](/media/zl2hxijq/47img_2489.jpg)