L'Equip de Govern dona a conéixer l'avantprojecte de pressupostos municipals en la Comissió Informativa d'Economia

La xifra total ascendix a 85,5 milions d'euros tant per a ingressos com per a despeses

La Comissió d'Economia i Organització Municipal celebrada hui dijous per via telemàtica ha sigut el primer fòrum en el qual s'ha tractat l'avantprojecte de pressupostos elaborat pel Govern Municipal de PSOE, Compromís i EUPV per a este any 2021. En esta primera presa de contacte, s'ha traslladat un esborrany dels comptes municipals a tots els grups municipals que ja han pogut iniciar el seu estudi i d'esta manera prosseguir el seu debat en una nova comissió que se celebrarà dilluns que ve.

 El pressupost que s'ha elaborat es troba equilibrat amb unes despeses i ingressos previstos de 85,5 milions d'euros en total. Respecte a les despeses es pressuposten 31,1 milions d'euros en el capítol 1 de personal; 29,5 aproximadament en despeses corrents; 462.000 euros de despeses financeres; una mica més de 6 milions en subvencions corrents; prop de 13,5 milions en inversions; 347.000 euros en transferències de capital i una càrrega financera de 4,7 milions aproximadament. Respecte dels ingressos es pressuposta una mica més de 36 milions en impostos directes; 3,6 milions en impostos indirectes; prop de 11,5 milions en taxes i preus públics; prop de 20 milions en transferències corrents; 930.000 euros en ingressos patrimonials; una mica més de 6 milions en transferències de capital per a finançar el Pla Edificant i 7,5 milions d'euros del crèdit previst per a finançar inversions.

 Referent al pressupost presentat, el regidor delegat d'Hisenda, Javier Raro ha destacat que «presentem un pressupost realista que pretenem done resposta a les necessitats municipals i especialment a les necessitats actuals que requerixen els nostres ciutadans i ciutadanes». Sobre este tema ha comentat que «són uns pressupostos continuistes, adaptats a la realitat municipal i que posen el seu èmfasi en aquelles circumstàncies més afectades per la crisi actual».

 Respecte al contingut del pressupost Javier Raro ha incidit en la importància del capítol d'inversions «que ens permetrà finalitzar pràcticament tots els projectes que venen d'anys anteriors i iniciar altres nous que la ciutadania ens està reclamant». Concretament ha destacat que «a part de les quantitats que ens permetran finalitzar diverses actuacions, és destacable la dotació de les partides d'accessibilitat i de millora energètica d'espais públics. A més, hem de ressaltar les consignacions en els departaments d'Esports i Patrimoni, que tenen molts projectes en cartera, que requerixen la seua posada en marxa».

 El regidor del Grup Compromís, Pepe Gil, ha argumentat que encara que el pressupost, l'elaboració del qual ha considerat complexa, s'ha retardat per diverses circumstàncies això no ha tingut incidència en la gestió municipal a causa de la pròrroga del pressupost de 2020 i de la incorporació de romanents de finançament afectat. «Pensem que els pressupostos que presentem són els adequats per a poder fer front a la situació de la nostra ciutat perquè tenen en compte les situacions sobrevingudes per la pandèmia i incorporen els recursos per a poder ajudar a qui més ho necessita, noves ajudes a empreses i autònoms i el manteniment dels serveis que des de l'Ajuntament prestem als ciutadans i ciutadanes d'esta gran ciutat», ha afirmat. Igualment ha afegit que «Sens dubte, igual que l'any passat, la incorporació dels romanents de tresoreria es destinaran per a incrementar les ajudes directes a empreses i autònoms i fer un pla d'ocupació per a ajudar a passar esta greu situació social i econòmica que estem patint tots i totes».

 Per part seua, Roberto Rovira, del Grup d'Esquerra Unida, ha explicat que el pressupost de 2021 ha sigut difícil d'elaborar per la greu situació general que travessem, amb baixades importants d'ingressos en alguns conceptes, pel compromís d'anul·lar determinades taxes, el tancament temporal d'alguns serveis i la congelació d'impostos tan importants com l'IBI.

 Segons ha declarat «Este escenari és, per tant, un repte per a l'Ajuntament de cara a garantir els serveis bàsics i incrementar els que són més necessaris. Per a això s'ha fet un important esforç de contenció de la despesa corrent excepte en qüestions fonamentals com la prevenció, les ajudes als sectors més afectats i el reforç de l'Empresa Pública Municipal com a servei essencial en esta crisi sanitària. D'altra banda, s'han plantejat unes ambicioses inversions que són necessàries per a la Ciutat. Per dur-les a terme requerim un major endeutament que hui més que mai està plenament justificat. Com sempre hem defensat, i especialment en una època de crisi com la que travessem, l'Ajuntament i la resta de les administracions han d'intervenir per a afavorir la recuperació econòmica».

 L'alcalde, Darío Moreno, del Grup Socialista, ha destacat que «són uns pressupostos de crisi. És clar que esta situació excepcional que estem vivint també ha afectat les finances municipals i per això era especialment important que fórem realistes, que hi haguera inevitablement baixades en algunes de les partides, però la nostra prioritat ha sigut mantenir tot eixe aspecte social inclòs en els pressupostos. Recordem que un dels lemes d'este govern és que no podem deixar a ningú arrere i precisament en eixa línia van estos pressupostos, uns pressupostos de resistència davant la situació excepcional que vivim».

 Procés de participació en el Consell Econòmic i Social i Audiència Pública

 Després de la seua presentació, el pressupost municipal iniciarà ara també el seu pas pels diversos fòrums de participació que l'Ajuntament de Sagunt té previstos. El primer d'estos serà el Consell Econòmic i Social (CES) que se celebrarà demà divendres de manera telemàtica a les 16 hores. Els agents socials podran estudiar el pressupost i presentar propostes per al següent CES convocat per al divendres 19 de febrer. A causa de la situació actual derivada de la covid-19 l'audiència pública es realitzarà via telemàtica el pròxim 17 de febrer a les 17 h. La ciutadania podrà accedir a l'audiència pública mitjançant el següent enllaç.

 A més, s'obrirà un torn de paraula perquè els ciutadans i ciutadanes intervinguen i realitzen les preguntes que consideren, per poder participar hauran d'enviar la seua sol·licitud de participació a través d'un correu electrònic a partir del dia 16 i durant l'Audiència Pública indicant el seu nom complet, DNI, i número de telèfon a través del qual participaran, a: participaciople@aytosagunto.es . Durant el torn de paraula previst en la presentació del pressupost 2021 se'ls donarà accés a la plataforma via telefònica.​