Retrospectiva Antonio Cosín és el títol que rep l'exposició amb la qual es rendix un just tribut a l'extensa obra d'este reconegut artista porteny. L'Asociación de Patrimonio Industrial de Puerto de Sagunto (APIPS) ha organitzat i comissionat esta mostra artística, en col·laboració amb l'Ajuntament de Sagunt.
L'exposició podrà visitar-se fins al 6 de gener de 2025 a la Casa Municipal de Cultura en horari de dilluns a divendres entre les 10 i les 13 hores, així com entre les 16 i les 21 hores. Cal esmentar que la inauguració de Retrospectiva Antonio Cosín està programada per a hui, dimecres 11 de desembre, a les 19 hores.
Creativitat, enginy, sensibilitat, destresa i altruisme, són senyes d'identitat d'Antonio Cosín, prestigiós delineant-projectista d’AHV–Fàrica de Sagunt. Este artista forma part del patrimoni de la ciutat, ja que sempre ha estat present en la història del municipi mitjançant il·lustracions de llibres, cartells commemoratius, logos del comerç local i targetes postals. També destaquen els seus cartells i adhesius durant la lluita contra el tancament d'AHM, sent seua la imatge que va ser símbol d'aquella reivindicació. Guardonat en nombroses ocasions pels seus múltiples premis i col·laboracions, Antonio Cosín continua fent costat a autors locals amb les seues il·lustracions.
En esta exposició, mitjançant una heterogènia gamma de temàtiques, tècniques, formats i suports, l'espectador podrà fer-se idea de la dilatada trajectòria de Cosín i apreciar el seu absolut domini de les arts plàstiques relacionades amb la pintura, en tota una parenceria de creativitat i versatilitat. Tècniques com la ploma, aquarel·la, oli, dissenys gràfics digitals o cartells publicitaris, amb una àmplia temàtica afí a les seues vivències i connectades amb el patrimoni industrial del Port de Sagunt i de la seua ciutat natal, conformen esta extensa mostra que intenta arreplegar una part de la seua dilatada obra com a artista.
El recorregut expositiu sorprén amb el panell sobre AHM en 1983, dedicat a la reconversió. En este, a manera d'un espai narratiu i mitjançant diversos formats en els quals s'alternen el color, la ploma i el disseny digital, es presenten els esdeveniments que acaben de complir el quaranta aniversari.
El Cristo sobre el castillo de Sagunto és una obra en la qual un obrer apareix crucificat sobre la tija d'una rosa, símbol del partit polític que va ordenar el tancament d'AHM. Presidix el llenç central, el Forn Alt número 2, envoltat de rostres d'obrers lamentant-se per la seua sort. També ressalta El Morvedrica, una versió del famós quadre de Picasso en estructura reduïda amb el qual s'il·lustra la desesperació del poble davant el tancament d'AHM. Completen el conjunt, una sèrie d'il·lustracions de menor grandària que l'autor va desenvolupar per a la lluita obrera.
Abans d'entrar a la sala, es troba un apartat dedicat a diversos retrats. Esta part de l'exposició està presidida pel retrat que va realitzar a la seua esposa i musa, Vicenta, envoltada dels seus pares, fills, nets i netes. De nou, el mestratge de l'artista a captar la personalitat dels personatges brinda unes figures plenes de vida i emoció, comprenent l'espectador de manera immediata la importància que per a Cosín té la família.
En la part oposada a l'anterior panell, s'exposen un conjunt d'obres sota l'epígraf comú La Mirada, amb el qual l'artista capta la psicologia del personatge i dirigix l'atenció del públic cap a mirades de sorpresa, atenció, dissimulació, innocència o enigmàtiques.
Ja a la sala, continuant amb la temàtica local i la siderúrgica, en un altre panell es poden observar diverses obres de gran format i diversa tècnica, escortades per altres de menors dimensions. Destaquen les coloristes vistes realitzades sobre una porta, a forma de tríptic, al costat d'altres obres a color i litografies que mostren racons del Port de Sagunt en èpoques passades i que estan vius en la memòria de l'artista.
Cal esmentar també el quadre Joven Siderúrgico, a color, en contrast amb la ploma monocolor d’El viejo siderúrgico, assegut i fatigat, amb el seu rostre caigut i les seues mans endurides. Algunes al·legories completen este apartat com l'enigmàtica i colorista composició que mostra des del moll fins al pujol de la ciutat mil·lenària, amb línies de ruptura que suggerixen la dicotomia municipal. Finalment, al més pur estil impressionista es presenta també el Vertido de escoria de 1961.
Completa l'exposició una sèrie d'obres agrupades sota l'epígraf Varios. Entre les quals i realitzat a ploma un cantaor flamenc i el seu guitarrista; Predio de Ibiza; Chelva, pueblo de sus padres; Alegorías de la melancolía y la desesperación; La última DANA; el gran llenç de tints dalinians i cubistes titulat Desintegración; El sueño, composició surrealista; i el gran dibuix a tinta xinesa Finca a todos los gustos, una distopia on tots els estils arquitectònics del present i del passat, entre els quals s'inclou la façana de la mateixa casa de l'artista, es presenten en mestra sintonia.
Finalment, un gran nombre d'imatges tanca la sala. Són reproduccions a tot color de les portades de llibres que Cosín ha dissenyat, juntament amb el facsímil del llibre d'or de l'Ajuntament de Sagunt, que ve decorant des de 1996 i que arreplega les dedicatòries i firmes de personatges destacats de la política nacional i autonòmica que han visitat oficialment el municipi o bé han sigut guardonats amb la medalla d'or de la ciutat.
Dins d'esta secció, ressalten els quadres dedicats per CC. OO. en el 25 aniversari de la seua creació al sindicalista Miguel Lluch Rodríguez. I per l'Ajuntament de Sagunt a Alberto Martínez Gil nomenant-lo fill predilecte de la ciutat, a títol pòstum. També es poden contemplar il·lustracions realitzades per a les monografies sobre l'Escuela de Aprendices i altres espais dedicats a les reproduccions dels cartells més famosos de Cosín i una miscel·lània d'anagrames i logotips, al costat d'algunes mostres dels seus acudits gràfics, esbossos de falles i treballs publicitaris.
Finalment, i ja eixint, en el lateral dret de la sala, penja una mostra del seu variat catàleg de litografies i d'imatges digitals. A tinta xinesa i amb virtuosisme evident, es mostren al·legories de malalties i altres traumes, com la sida, al costat de temes més amables, com els nus de Passió. Destaquen les corbes quasi fractals de la composició Fice de Arse; el psicodèlic verd anomenat Olas, amb un amable rostre femení emergint de la bromera; i el bellíssim Padre.