El festival Sagunt a Escena acull en la seua sisena jornada, el dijous 8 d'agost, la posada en escena de Les Troianes. Fucking Nowhere, una producció pròpia de l’IVC que es va poder veure al teatre Rialto de València, però que amplifica el seu significat en l'escenari del Teatre Romà.
L'obra es basa en el text original del poeta grec Eurípides, que descriu el lament i dolor de les dones de la ciutat assetjada de Troia davant la mort, la guerra i la destrucció. Però a partir d'ell, la dramaturga alacantina Josi Alvarado aporta la seua pròpia relectura del text per a posar el focus en els drames actuals i donar cabuda a l'esperança.
A partir dels personatges clàssics d'Hècuba, Cassandra, Paris, Andrómaca, l'obra de recent producció exposa conflictes contemporanis com el de la immigració, guerres que s'estan produint ara mateix, morts pròximes, esquinçaments presents.
El director, Santiago Sánchez, es recolza en un elenc d'actors de primer nivell per al desenvolupament de la dramatúrgia. Marina Alegre, Resu Belmonte, Josep Manel Casany, Alberto Ángel Escartí, Juanki Fernández, Rebeca Izquierdo, Gemma Miralles, Candela Mora, Rebeca Valls i Pau Vercher donen vida als personatges.
En l'equip artístic, junt amb la composició musical de Víctor Lucas, la direcció coreogràfica de María José Soler o el disseny d'il·luminació de Félix Garma, destaca la participació en l'assessorament fotogràfic de Gervasio Sánchez, fotoperiodista i reporter de guerra de llarga trajectòria, reconegut amb el Premi Nacional de Dansa. L'equip també va comptar amb l'aportació de l'antropòloga, professora i activista ecofeminista Yayo Herrero.
Celebració del cos que balla
Hui, la ballarina i coreògrafa Christine Cloux ballarà de nou ‘Corps Seul’, la peça amb la qual acaba d'aconseguir la distinció a Millor Intèrpret Femenina de Dansa en l'última i recent edició dels Premis Max.
Establida a València des de fa tres dècades, Cloux, suïssa de naixement, reviu en el seu cos les sensacions profundes que el moviment produïx en el seu cos quan este la travessa. El solo, un treball intimista i delicat en la seua primera part, la que el festival acull, recorre cada múscul, fàscia i centímetre de la seua pell en un preciosista recorregut ple de subtileses i detalls.
La Casa dels Berenguer, un dels espais patrimonials de major rellevància del municipi, acollirà dos passes de la peça hui a les 22 i a les 23 hores.
L'Albufera es cuida
D'altra banda, la jove coreògrafa i ballarina Anna Mateu ha triat un tema delicat per a la seua peça Arròs com és el de la cura del medi ambient, que podrà veure's el dia 9 d'agost a les 20.00 hores en la plaça Antiga Moreria.
Mateu es val de la mescla dels llenguatges propis de la dansa i el circ per a plantejar de manera creativa i lúdica una realitat que afecta a tots. Amb la icònica imatge dels camps d'arròs com a referència estètica i visual, en l'equip es troben també Miguel Barreto, Mónika Vázquez i IIyà Gendler.
Arròs es construïx a partir de la coreografia de moviments acrobàtics inspirats en les formes i moviments de la naturalesa, com el creixement ascendent i cíclic de les llavors, i alhora en els costums i tradicions locals relacionades amb el cultiu de l'arròs.
Sagunt a Escena és un festival organitzat per l'Institut Valencià de Cultura amb la col·laboració de l'Ajuntament de Sagunt i l'àrea de teatres de la Diputació de València. En la seua 41 edició, se celebra de l'1 al 25 d'agost de 2024 en el Teatre Romà i altres espais de Sagunt.