Només es podrien rehabilitar els primers 180 metres del pantalà segons un informe tècnic

L'alcalde va presentar ahir l'estudi a les associacions amb la finalitat de conéixer la seua opinió i buscar el consens davant l'Autoritat Portuària de València
Imagen 1Imagen 2


L'estudi encarregat per l'Ajuntament de Sagunt a Ingeniería Sondeos, Estructuras y Geotecnia, S.L. (*SEG) per a avaluar la sostenibilitat i viabilitat del pantalà, la competència del qual és de l'Autoritat Portuària de València (APV), ha presentat com a conclusió principal que només seria viable estructuralment la rehabilitació dels primers sis obertures en zona marítima, la qual cosa equival a 180 metres de longitud. També conclou que en cas de requerir un pantalà de major envergadura, «s'haurà d'optar per la demolició del mateix i l'execució d'un pantalà d'obra nova». L'informe afig que recomana que la cota de rasant siga elevada respecte al nivell de la mar en major mesura que l'actual. Esta és una de les conclusions importants de l'estudi que l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, acompanyat dels regidors de l'Equip de Govern, Asun Moll i Roberto Rovira, va presentar ahir a la vesprada a les associacions que treballen pel patrimoni industrial de la ciutat.


Cal recordar que el manteniment del pantalà i les accions que del mateix es deriven són responsabilitat de l’APV i van ser incloses en els convenis signats entre esta entitat i l'Ajuntament de Sagunt.


A més, l'estudi estima que, de manera orientativa, el pressupost d'execució material de rehabilitar este tram rondaria els 3,5 milions d'euros. Així mateix, el manteniment d'estes sis obertures, una vegada rehabilitades, tindria un cost aproximat de 11.300 € anuals, la qual cosa suposaria al llarg de 25 anys de vida útil, una inversió d'uns 282.500 €.


L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, afirma que presentar ahir este document a les associacions defensores del patrimoni industrial té la finalitat de conéixer la seua opinió i buscar el consens davant l'Autoritat Portuària de València (APV): «És cert que la conclusió de l'informe és que hi ha una gran part del mateix que no és sostenible tenint en compte les situacions climatològiques que estem vivint arran del canvi climàtic, però sí que hi ha una part que es podria restaurar i rehabilitar. Per tant, esta opció la volíem comentar amb les associacions de patrimoni industrial per a conéixer quina és la seua perspectiva una vegada conegut també este informe. A partir d'ací intentarem buscar el màxim consens amb tots els partits, també amb el teixit associatiu per a plantejar i exigir a l'Autoritat Portuària de València un projecte que permeta posar en valor el nostre passat industrial i la nostra història».


Segons l'estudi, el pantalà té una longitud de 1.652 metres i el dividixen en cinc trams. D'estos trams, el primer, amb 360 metres de llarg, està situat en terra ferma i la resta, sobre la mar.


Dos trams del pantalà es van esfondrar durant els temporals de 2019 i 2020. Més tard, l’APV va publicar que no es podia rehabilitar i que caldria demolir-lo i construir-ne un de menor longitud.