EDUCACIÓ

Palmero: “La comunitat educativa representada en el Consell Escolar Municipal (CEM) sol·licita la retirada de la consulta de la llengua base”

El CEM trasllada a la Conselleria d’Educació que la votació pot fomentar la segregació als centres i vulnerar la Llei de llibertat educativa i la Llei d'ús i ensenyament del valencià

El Consell Escolar Municipal (CEM) de Sagunt ha acordat sol·licitar a la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, “la retirada del projecte d'ordre, per la qual es convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs acadèmic 2025-2026”. Així ho ha donat a conéixer el regidor d’Educació, Raúl Palmero, que ha assegurat que “hi ha hagut un consens entre la comunitat educativa i la resta d’actors representats al Consell Escolar Municipal respecte al rebuig de la consulta de la llengua que proposa la Generalitat”.

Segons Palmero, “existix un malestar generalitzat”. “Primer, pel que suposa quant a l’organització dels centres educatius. Segon, perquè es parla de llibertat quan no es garantix l’escolarització en l’opció triada. I, per últim, però no menys important, perquè arracona el valencià”, ha dit.

L’òrgan –on estan representats els centres educatius, les famílies, l’alumnat, sindicats i els departaments de Serveis Socials i Educació de l’Ajuntament de Sagunt– ha determinat que la legislació que regula la consulta de la llengua base als centres educatius presenta problemes respecte a la llibertat educativa i el tractament de la llengua pròpia.

A més, l’acord del CEM de Sagunt fa referència a la segregació i la divisió “innecessària” entre estudiantat, famílies i comunitat educativa que ha generat la mesura. Segons el document aprovat, “l’educació ha de ser un factor d’unió i cohesió social, no un element de polarització”. Igualment, l’òrgan mostra la seua preocupació al voltant d’un procés participatiu “que no compta amb garanties democràtiques, ja que no existixen òrgans de supervisió, més enllà de l’administració”.

D’altra banda, el CEM menciona dificultats per a garantir l’heterogeneïtat als grups del mateix nivell i la implantació d’un model lingüístic “que no actua sobre les carències per a garantir la igualtat d’aprenentatge i domini de les dos llengües oficials en acabar l’educació bàsica, cosa que atempta contra la Llei d'ús i ensenyament del valencià”. Respecte a la llengua pròpia, també es posa èmfasi que “la proposta normativa no preveu cap mesura que compense la delicada situació sociolingüística en què es troba el valencià”.

Amb tot, el CEM traslladarà la seua proposta per a retirar la consulta de la Generalitat, a la Conselleria competent, i a la Direcció General de Centres Docents, a la Direcció Territorial d’Educació, a la Inspecció Educativa i al Consell Escolar Autonòmic. “Esperem que des de la Conselleria d’Educació es reflexione sobre l’impacte que està tenint la consulta, tant pel que suposa per a la llengua, com per al que implica per a les famílies i centres educatius”, ha conclòs Palmero, “la comunitat educativa ha de ser escoltada i tinguda en compte”.