La ciutat de Sagunt esta més preparada per a donar una resposta coordinada davant el risc d'inundacions en el seu terme municipal. La Corporació Municipal de l'Ajuntament de Sagunt ha aprovat definitivament el Pla d'Actuació Municipal enfront del Risc d'Inundacions en la sessió plenària d'ahir corresponent a setembre. La delegació de la Policia Local, que ha gestionat el pla, va ser la que va presentar al ple l'expedient per a la seua aprovació.
El següent pas és publicar l'acord en el Butlletí Oficial de la Província, així com en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Sagunt. D'igual mode, també s'ha acordat donar compte del mateix a l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències amb la finalitat de procedir a la seua homologació per part de la Comissió de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana.
El Pla d'Actuació Municipal enfront del Risc d'Inundacions ha sigut aprovat definitivament amb els vots a favor de PSOE, IP i COMPROMÍS, mentre que PP i VOX s'han abstingut.
Este pla va ser aprovat inicialment en el ple celebrat el passat 6 de juny i durant el període d'exposició pública estipulat no es van presentar reclamacions o suggeriments.
El Pla d'Actuació Municipal davant el Risc d'Inundacions, que va ser adjudicat a Noves Tecnologies Forestals S.L., té la finalitat d'aconseguir la màxima protecció per a les persones, els béns i el medi ambient que puguen resultar afectats a conseqüència de les inundacions. Els objectius del pla són preveure l'estructura organitzativa i l'operativitat per a la intervenció en emergències per inundacions en el municipi, determinar els elements vulnerables en funció de l'anàlisi del risc i els seus nivells en les diferents zones del terme municipal i delimitar les àrees segons possibles requeriments d'intervenció, especificar els procediments d'informació i alerta a la població i desenvolupar el catàleg de mitjans i recursos disponibles en el municipi, així com els mecanismes per a la seua permanent actualització.
Per al desenvolupament del pla s'han tingut en compte diverses característiques municipals: situació geogràfica, límits i superfície del terme municipal, població i nuclis habitats, infraestructures i vies de comunicació, serveis bàsics, equipaments amb afluència de públic, centres administratius i operatius i zones i polígons industrials.
Posteriorment, s'han analitzat els principals punts de risc. S'han descrit les conques i subconques hidrogràfiques del municipi, s'ha analitzat la xarxa de séquies i clavegueram, s'han identificat les zones inundables, amb especial atenció als punts crítics i els punts de vigilància, i s'han analitzat també els plans d'emergència de presa.
D'altra banda, el pla compta amb un esquema que representa els nivells organitzatius del municipi davant una emergència. En el escaló més alt es troba el Centre de Coordinació Operativa Municipal (CECOPAL), que és l'òrgan coordinador municipal de les actuacions d'emergència estant al seu comandament la persona responsable de la Direcció del Pla, és a dir, l'alcalde de Sagunt, sempre que no estiga absent.
També hi ha un Comité Assessor, compost pel cap de la Policia Local, responsables tècnics municipals dels departaments de Manteniment, Mobilitat Urbana, Medi Ambient, Guarderia Rural, Protecció Civil...així com altres membres de l'Ajuntament i empreses públiques com Aigües de Sagunt i Societat Anònima de Gestió (SAG). A més, formen part d'este esquema els Gabinets d'Informació de l'Ajuntament de Sagunt, el Centre de Comunicacions, el Centre de Coordinació d'Emergències (CCE) de la Generalitat, el Lloc de Comandament Avançat (PMA), el Centre de Recepció de Mitjans (CRM), les unitats bàsiques de seguretat, intervenció, sanitat, alberg i assistència, suport i avaluació de danys i recuperació, i col·lectius voluntaris.
En este pla s'establix el conjunt de mecanismes i procediments planificats prèviament per a la posada en marxa o activació del PAM davant el risc d'inundacions. Es fa una predicció dels fenòmens meteorològics adversos, es notifiquen les informacions sobre accidents, emergències o situacions de preemergència i, finalment, s'activa el pla. Després, es decreta (o no) la fi de la preemergència o emergència i, en cas que finalitze, es procedix a la reposició de serveis bàsics i es torna a la normalitat.
Amb la finalitat d'evitar o atenuar les conseqüències que per a la població té la situació de risc generada per l'emergència, en el pla s'establixen determinades mesures de protecció, que es concreten en la preparació prèvia de la mateixa mitjançant informació i sensibilització sobre mesures d'autoprotecció, o bé, el seu avís o posada en marxa en cas que prèviament es decidisca el confinament o evacuació davant una possible evolució negativa de l'emergència.
El pla també compta amb un Pla d'Evacuació, que contempla l'ordre d'evacuació, els punts de trobada i les vies d'evacuació, les vies d'accés i els mitjans de transport, l'alberg de les persones evacuades i diferents plans d'evacuació.