El Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València (APV) ha aprovat este divendres el plec del concurs per a la construcció i explotació de la terminal polivalent en el Moll Centre 2 del port marítim de Sagunt, una infraestructura que afermarà la posició del recinte com a port industrial de referència en el Mediterrani Occidental. La Terminal marítima polivalent comptarà amb un moll amb 509 metres de longitud màxima, amb una superfície annexa d'aproximadament 226.000 m², inclosos uns 15.000 m² de zona de maniobra de 30 metres d'ample al costat de cantil del moll, i una profunditat mínima de 16 metres.
L'alcalde de Sagunt ha valorat positivament la decisió, que desbloqueja «una reivindicació històrica» i permetrà guanyar més superfície útil i «incrementar el valor afegit» del port saguntí. «Si millorem la nostra infraestructura portuària també incrementem el valor de la ciutat i som capaços d'atraure millors inversions que porten llocs de treball i, amb això, benestar a la ciutat», ha declarat.
El primer edil ha recordat que l'última gran expansió del port marítim es va dur a terme fa quasi 20 anys i que des d'aleshores estava pendent la finalització d'este moll central de la Dàrsena 2, per això ha mostrat la seua disposició per a «continuar treballant perquè siga una realitat en el menor temps possible».
![Imagen sin texto alternativo.](/media/evilyvhn/77-w-valenciaport-c2.jpg)
La línia d'atracada existent compta amb una rampa situada en l'extrem nord que permet l'operació de vaixells
ro-ro atracats de costat al Moll Nord 2, podent el licitador optar per construir un taló
ro-ro de 39 metres per ambdues cares per a permetre l'operació de vaixells
ro-ro atracats de costat en l'extrem nord del Moll Centre 2. Pel que fa a les obres de construcció de la línia d'atracada fins a la seua compleció, el licitador pot optar perquè les execute l'APV o per executar-les ell mateix com a part de les seues obligacions concessionals. En el primer cas, la superfície s'entregarà a la finalització de les obres d'atracada per l'APV. En el segon cas, la superfície s'entregarà en el seu estat actual, a excepció de la superfície d'aigua pendent de farciment i la que el licitador propose en la seua oferta per a l'atracada de vaixells en cas d'optar per incloure la línia d'atracada en la concessió, les obres de farciment i dragatge de la qual seran executades en tot cas per l'APV fins a una cota mínima de -16 metres.
![Imagen sin texto alternativo.](/media/fxwcj5ke/77-w-valenciaport-c3.jpg)
La terminal projectada haurà de tindre les següents característiques: capacitat per a prestar servei simultàniament a dos vaixells amb mercaderia general; adoptarà els estàndards més avançats en els àmbits de la innovació, flexibilitat i sostenibilitat; i una excel·lent connectivitat i competitivitat per als mercats d'importació / exportació i trànsit, amb una proposta de valor clara de posicionament entre els ports industrials del Mediterrani Occidental i orientada preferentment a càrrega general o fraccionada (
break bulk) inclosa la rodada, transport especial i grans projectes, així com, a contenidor.
El termini de la concessió serà de 40 anys màxim, en el cas que el licitador opte per incloure el moll en la concessió i assumir el finançament del 100% de la seua construcció; o de 25 anys màxim, en el cas que el licitador opte per incloure el moll en la concessió i assumir el pagament de la corresponent taxa d'ocupació d'obres i instal·lacions que serien executades per l'APV.
TERMINAL FERROVIÀRIA
La nova terminal disposarà d'una superfície d'esplanada d'aproximadament 30.000 m² destinada a albergar una terminal ferroviària, situada entre la terminal marítima polivalent en el Moll Centre 2 i la xarxa viària interior del port marítim de Sagunt, i que donarà servei a una platja de 3 vies de 750 metres de longitud que construirà l'APV. Pel que fa a les actuacions de condicionament de l'esplanada, el licitador podrà optar perquè s'executen per l'APV o per executar-les ell mateix com a part de les seues obligacions concessionals.
Esta nova infraestructura de Port de Sagunt comptarà amb els avanços tecnològics necessaris per a proporcionar serveis d'alt rendiment, sostenibles i competitius per a reforçar el paper del port marítim de Sagunt com un port industrial de referència en el Mediterrani Occidental.
INFRAESTRUCTURA CLAU PER A GENERAR RIQUESA I OCUPACIÓ
L'APV ha invertit més de 360 milions d'euros en la construcció i rehabilitació de les infraestructures del port marítim de Sagunt en els últims 20 anys, una inversió que ha permés a les instal·lacions saguntines l'ampliació de la seua activitat i la modernització dels seus processos, consolidant-se com un port de referència a Espanya. Esta aposta de l'APV per les instal·lacions de Sagunt ha situat a la infraestructura com un centre de referència a Espanya en el trànsit de mercaderies.
En línia amb estos objectius, l'APV ha promogut la construcció d'un nou accés viari i ferroviari pel sud amb la finalitat de dotar al port marítim de Sagunt de les infraestructures i serveis portuaris que responguen a una adequada intermodalitat marítim-terrestre, per mitjà d'una xarxa viària i ferroviària eficient i segura, connectada adequadament amb la resta del sistema de transport i amb nodes logístics d'alt interés en els Corredors Mediterrani i Cantàbric-Mediterrani.