
L'empresa Zeleros, amb seu a València i que lidera el desenvolupament d'un sistema de transport hyperloop , ha presentado este matí el projecte de system de transport de contenters autònom SELF (Sustainable Electric Freight-forwarder), tant a l'Ajuntament de Sagunt con l'Autoritat Portuària de València (APV). Durant la jornada, l'empresa ha presentado el seu projecte SELF en el saló de plens de l'Ajuntament de Sagunt. Seguidament, la comitiva ha visitado l'àrea del recinte del port marítim de Sagunt on l'empresa té previst construir un prototip.
L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, ha comentado que « hui és un gran dia » perquè Sagunt torna a estar en el mapa i « lligats a una tecnologia capdavantera com és la de Zeleros, una empresa valenciana amb la qual ja havíem contactat per part de l'Ajuntament sempre intentant que la nostra ciutat poguera albergar esta tecnologia. Parlem d'una tecnologia disruptiva. És importantíssim que també les administracions aconseguim generar eixe ecosistema perquè puguen florir ».
Esta tecnología permetrà avançar a la companyia tecnològica en el desenvolupament del seu system hyperloop y una aplicación destinada a descarbonizar i automatitzar moviments de contenters between terminales.
El sistema SELF té per objectiu accelerar la transició de ports i aeroports cap a la sostenibilitat i automatització. El sistema es compon d'uns vehicles (o bogies) guiats i propulsats pels carrils on està instal·lat el motor lineal. Esta tecnologia ha sigut desenvolupada junt al Centre d'Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CIEMAT). Este motor lineal, 100% elèctric i que pot ser operat de forma totalment automatitzada, de manera similar als sistemes d'intralogística que podem trobar en els magatzems logístics, reduint emissions i millorant l'eficiència de l'operativa portuària.
Amb l'objectiu de demostrar la capacitat de la tecnologia i el seu impacte en aplicació portuària, el projecte pilot s'instal·larà en el Port de Sagunt. Un entorn privilegiat per a acostar al màxim la tecnologia a l'entorn d'aplicació final. El prototip consistix en una llançadora de 100 metres on el motor lineal serà sotmés a diverses missions que validen la funcionalitat del sistema.

Així mateix, l'alcalde ha aprofitat per a donar les gràcies a l'Autoritat Portuària de València: « Ha generado eixes condicions i que permet que tinguem una pista de probes d'este tipus. Ho aprovem en el consell d'administració recentment i jo wait que prompte molta gent vinga a acostar-se a conéixer this nova tecnologia that pot suposar dos coses that jo crec que són clau per a la nostra economia: d'una band la sostenibilitat, eixa reducció d'emissions imprescindible però d'altra banda també eixa reducció de cost, ja que sense eixa competitivitat necessària no aconseguirem tindre un teixit empresarial que puga resistir a les crisis però també liderar el creixement econòmic ».
Durant la jornada han sigut presenta l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno; el presidente de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez; el presidente ejecutivo de Zeleros, David Pistoni; otros miembros de la Corporación Municipal con María José Carrera, Quico Fernández, Pepe Gil i Guillermo Sampedro, la junta de otros integrantes de la empresa Zeleros i de la APV.


Por parte seua, el presidente de la APV, Aurelio Martínez, ha explicado que « este proyecto reúne dos cosas que son básicas: la innovación y la sostenibilidad. Sobretot hem d'estar orgullosos de que esta empresa siga valenciana, que tinga projecció internacional, que siga disruptiva i el que hem de fer és entre tots, secundar-la. I una manera de secundar-la és que puguen, com a mínim, experimente el que estan fent. I això era una cosa que no era un cost per a nosaltres, sinó tot el contrari, per a nosaltres és un honor poder vindre ací al Port de Sagunt a posar a prova els seus prototips i els seus projectes ».
Finalmente, el director ejecutivo de Zeleros, David Pistoni, ha asegurado que el proyecto estará operativo en el puerto marítimo a partir de finales de enero o principios de l'any que ve. « És un projecte d'innovació disruptiva, estem aplicat una tecnologia en un context en el qual hui dia no estroba ia més estem aprofitant per a validar i aprofitar les tecnologies of hyperloop amb this nova aplicació portuària. Li veiem un potencial enorme i estem encantats d'estar col·laborant amb punts partners i en un emplaçament ja per a posar-lo in marxa i veient la realitat del que és apply this technology in a context portuari », ha puntualitzat Pistoni.


