El departament d'Educació de l'Ajuntament de Sagunt presenta la segona guia didàctica Patrimoni Industrial del Port de Sagunt. Els quaderns didàctics han sigut elaborats per les historiadores de l'art i sòcies d’APIVA (Associació de Patrimoni Industrial Valencià) Cristina Baena Tomás i Sonia Garcés Romero.
Conèixer el patrimoni industrial del Port de Sagunt, valorar-lo i contraposar-lo amb el present és l'objectiu d’este treball, elaborat per al projecte educatiu Saguntum Civitas Magistra de l'Ajuntament de Sagunt, dins del concepte de Ciutat Educadora, que té com a element fonamental que estudiants dels col·legis del municipi adquirisquen un aprenentatge significatiu de l'entorn més pròxim, de manera activa i pràctica sobre el mitjà natural, social, històric i cultural.
Impulsat des del departament d'Educació de l'Ajuntament de Sagunt amb motiu del centenari de la siderúrgica, esta proposta didàctica cerca sensibilitzar a la comunitat educativa sobre el seu patrimoni industrial, treballant a través de recursos didàctics la seua valoració com a element de memòria col·lectiva i com a eix vertebrador en la construcció del territori a través de nous usos culturals, socials i educatius.
José Manuel Tarazona, delegat d'Educació de l'Ajuntament de Sagunt indica: “El projecte Saguntum Civitas Magistra i les guies didàctiques que estem elaborant des de l'Ajuntament, han de servir com a eina de treball en els centres educatius perquè l'alumnat conega i valore la riquesa i realitat històrica, socioeconòmica i patrimonial del nostre municipi i comarca.
El quadern didàctic Patrimoni Industrial del Port de Sagunt elaborat per APIVA, s'ha fet a més, amb motiu dels 100 Anys de Siderúrgia i on es podran estudiar els fets i persones claus en el desenvolupament industrial i el moviment obrer a través del programa didàctic”.
El projecte didàctic Patrimoni Industrial del Port de Sagunt està dirigit a l'alumnat de cinqué i sisé de Primària dels col·legis del municipi i s'estructura en dues fases. La primera es basa en l'estudi dels continguts teòrics, a través d'un quadern didàctic per al professorat, i un altre per a l'alumnat.
La segona fase és de caràcter pràctic, ja que s'articula entorn d'un itinerari didàctic que recorre diferents monuments i llocs prèviament estudiats en classe, i inclou un audiovisual en el qual s'expliquen fets i persones claus en el desenvolupament industrial i el moviment obrer. D’esta manera, es pretén potenciar l'aprenentatge significatiu d'una manera pràctica.
Tal com expliquen les autores “és necessari que l'alumnat reconega els elements que configuren el patrimoni industrial de la ciutat, descobrisca la seua importància a través del contacte directe i prenga consciència sobre la necessitat de la seua conservació i millora, ja que no es pot valorar allò que es desconeix”.
A través d'este projecte didàctic, l'alumnat "coneixerà la ciutat des d'una altra perspectiva i aprendrà a valorar el seu patrimoni. I tant de bo es complisca un altre dels objectius: que siguen capaços de fer l'itinerari amb les seues famílies i facen de guies del seu propi patrimoni, ja que durant la visita recorreran la ciutat amb uns carnets de 'guies de patrimoni industrial', coneixent molts aspectes que ja hauran après en la sessió prèvia del col·legi", conclouen.