Este matí s'ha presentat l'Aula Transformadora en les dependències del CEFIRE de Sagunt, situat en el Poliesportiu de Sagunt (C/ Albalat, 1), que consistix en un laboratori pedagògic a la disposició de la comunitat educativa de la comarca del Camp de Morvedre.
L'Aula Transformadora del Cefire de Sagunt compta amb dos assessors responsables, Lorenzo Díaz d'Haro i Roberto García, però este projecte engloba a tot el Cefire en el seu objectiu de difusió al territori vinculat.
Estos assessors estan formant-se dins del grup d'Aules Transformadors de la Xarxa Cefire amb l'objectiu de materialitzar en breu la possibilitat d'obrir als centres l'Aula Transformadora, perquè puguen formar-se i experimentar de primera mà totes les seues possibilitats.
L'altre objectiu és utilitzar l'Aula Transformadora per a realitzar formacions presencials dins de la programació anual del Cefire Sagunt i que els docents apliquen metodologies actives en este espai.
L'Aula Transformadora de Sagunt s'ha pogut realitzar gràcies a la inversió de la Conselleria d'Educació, el Àrea d'Educació de l'Ajuntament de Sagunt i del CEFIRE de Sagunt. Per a això, s'han adequat els anteriors espais fent obres d'enderrocament de parets, canvi de finestres, fals sostre, lluminàries, pintura, instal·lació elèctrica i de xarxa, sanejat de paviments, vinils, retolació i instal·lació de pantalles per a chroma key.
L'Aula Transformadora, que es denomina Aula del Futur en l'àmbit nacional, naix d'un projecte de promoció de la innovació pedagògica de la Subdirecció General de Formació del Professorat. El projecte perseguix tres objectius, que són: reflexionar sobre com la tecnologia pot reforçar la reforma educativa, desenvolupar formació per a transformar els processos d'ensenyament-aprenentatge i afavorir la difusió de la iniciativa, així com el fet que es puga integrar a les aules, posant en valor l'aspecte tecnològic.
Este aspecte és un dels tres pilars de les Aules Transformadores (metodologies, espais i tecnologies). Així mateix, estes aules es dividixen en zones d'activitat, concretament en sis: connecta, cerca, compartix, reflexiona, crea i exposa per a posar l'atenció en una habilitat o competència concreta i pretenen exemplificar maneres d'organitzar l'aula per a treballar cada habilitat o competència clau.
La Subdirecció General de Formació del Professorat està executant este projecte en tres fases. La primera, fase 2022-2023. Tracta la translació del concepte “Future classroom lab”-“Aula del futur” a la Comunitat Valenciana com un laboratori per a docents, a més de dissenyar una xarxa d'aules adaptades dins del programa “Aules transformadors” i l'inici de les instal·lacions.
En la segona, Fase 2023-2024, s'inauguren sis noves aules que s'afigen a les tres ja existents per a iniciar la formació metodològica dones dels CEFIRE abastando tot el territori i s'implementa un catàleg específic d'activitats formatives en l'espai de l'aula i com a transmissor de la metodologia activa.
En la tercera, Fase 2024…, s'impregnen de les activitats del catàleg d'activitats formatives dels CEFIRES per a exercir de palanca en el canvi metodològic proposat per la LOMLOE i es transformen els espais en els centres educatius per a afavorir l'ús de metodologies actives en el dia a dia de les aules.