El cicle Sagunt in Excelsis continua aquest diumenge amb el concert de Cor de Cambra Amystis

L'agrupació interpretarà “Música entorn del funeral de la Reina Mary” dins del cicle organitzat per la delegació de Cultura de l'Ajuntament de Sagunt en col·laboració amb la Majoralia 2016 i altres entitats
 
D'esq. a der. José Duce, director del cor Amystis; el regidor de Cultura, José Manuel Tarazona; i un membre de la Majoralia 2016
 
El cicle de música sacra Sagunt in Excelsis continua aquesta setmana amb un concert del Cor de cambra Amystis, que tindrà lloc el diumenge, 13 de març, a les 19.30 hores, en l'església del Bon Succés. L'agrupació interpretarà “Música del funeral de la reina Mary” dins del cicle organitzat per la delegació de Cultura de l'Ajuntament de Sagunt en col·laboració amb la Majoralia 2016 i altres entitats.
 
Notes al programa, per José Duce Chenoll, director del Cor de Cambra Amystis
 
Música al voltant del “Funeral de la reina Mary” de H. Purcell “Una cerimònia de gran solemnitat amb totes les botigues de la ciutat tancades i un seguici monumental, i al nostre compositor li correspongué compondre’n la música”. Així descriu l’historiador Narcisus Luttrell el moment en què el poble britànic acomiada Maria II, reina d’Anglaterra, Escòcia i Irlanda, morta el 28 de desembre de 1694 a causa de la pigota contreta durant l’epidèmia que assolà Londres.
 
Henry Purcell, organista de l’abadia de Westminster, de la capella reial i músic de “música privada”, rep l’encàrrec d’ornar amb el seu art la cerimònia, que a causa de l’epidèmia i la indecisió política, es retardà fins al 5 de març de 1695, tot i que les exèquies se celebraren el 21 de febrer. Per a això escriu un corpus de peces integrat per una marxa fúnebre, que obri i tanca la col·lecció, i tres “sentències” alternades per una canzona instrumental. Aquestes tres peces, que es van interpretar no durant l’ofici sinó en la posterior inhumació del cos, intenten expressar, a vegades amb un to suplicant (Yet, O Lord, most moghty) la mortalitat de l’home (Man that is born of a woman), el seu desig de redempció (Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts).
 
Tret d’aquesta música composta en memòria de la governanta suprema de l’església anglicana, no se sap amb certesa la resta de peces que es van interpretar, i de si van ser o no escrites per la mà de Purcell. Per aquest motiu s’han triat peces d’altres autors de gran rellevància i l’estela dels quals segurament continuava molt present en aquell moment, com és el cas de T. Morley, Peasible i T. Tollet, per a completar aquest suposat ofici funerari.
 
Amb Exèquies per a una reina, Amystis presenta una aproximació al que va haver de ser aquell seguici, fa un xicotet gest escènic i estructura el concert en tres parts: el trasllat del fèretre i l’arribada a l’abadia de Westminster, la celebració de l’ofici i la posterior sepultura del cos, en la qual se sap que es va interpretar la ja mencionada música de Purcell de la mà dels trompetistes i percussionistes reials i la capella musical.
 
Per a acostar-nos més a la sonoritat d’aquella època i fer-nos una idea de com va poder ser la música que ressonà a Westminster i que acompanyà el dol de la família reial i tota la cort, Amystis estarà acompanyat per un quartet de ministrils, que interpretaran Purcell amb rèpliques dels instruments que s’usaven en aquell temps a tot Europa, percussió i un òrgan positiu.
 
EXÈQUIES PER UNA REINA
 
Música al voltant del “Funeral de la Reina Mary”
 
Introducció:
O divine custos auriacae domus (per a dos sopranos i bc.) H. Purcell
(1659-1695)
 
Instrumental: (en l’entrada de l’església)
The Queen’s Farewell J. Paisible
(1656-1721)
 
Processional: (ministrils seguits del cor es dirigixen a l’altar)
Marxa (de la música per al funeral de la Reina Mary) H. Purcell
 
Himne:
Thou knowest, Lord, the secrets of our hearts (cor i bc.) T. Morley
(1557?-1602)
 
Instrumental: (en l’altar)
The Queen’s Farewell T. Tollet
(?-1696?)
 
La paraula:
I am the resurrection and the life (cor i bc.) T. Morley
 
Música per al funeral de la Reina Mary Z. 860 H. Purcell
March
Man that is born of a woman
Canzona
In the midst of life
Canzona
Thou knowest, Lord
March
Cor de cambra Amystis
José Duce, director
 
Cor de Cambra Amystis
 
El Cor de Cambra Amystis va ser fundat per José Duce Chenoll l’any 2009 amb el desig de compartir la passió per la música vocal i instrumental del barroc espanyol, atenent de manera especial el valencià. Des dels seus orígens el grup s’ha centrat en la recuperació i la difusió del repertori inèdit compost en un període de temps que comprén des de finals del s. XVI fins als principis del s. XVIII, en què reinventa i explora noves formes que puguen agradar a un públic sempre renovat.
 
Tots els membres del grup atresoren una àmplia carrera professional, tant a nivel solista com coral, conformen una plantilla, de nombre variable d’integrants segons les necessitats, capaç d’abordar qualsevol tipus de repertori. Aquesta característica fa d’Amystis un grup molt versàtil, que si bé s’especialitza en la música antiga, ha abordat altres programes d’interés musicològic com la reestrena de la sarsuela inèdita El duque de Gandía de Ruperto Chapí.
 
Per a aquesta temporada Amystis presenta una programació d’allò més diversa, amb repertoris tant a cappella com acompanyats per diferents formacions instrumentals, on explora no sols el repertori espanyol i difon les seues produccions discogràfiques, sinó també amb monogràfics centrats en autors com Gesualdo, Monteverdi o Purcell.
 
José Duce Chenoll, director
 
Titulat superior en piano i música de cambra, inicià els estudis al conservatori municipal “José Iturbi” de València. Ha obtingut el títol professional de cant i llenguatge musical, i ha complementat els estudis amb classes de perfeccionament dels professors Wolfram Rieger i Miguel Zanetti (repertori); Víctor Alonso, Carmen Rubio, Robert Expert i Ricardo Visus (cant); Enrique Roselló (òrgan); Ignasi Jordà (clau); sor María Dolores Aguirre (cant gregorià) i Martin Schmidt, Vasco Negreiros, José R. Gil-Tárrega i Juan L. Martínez (direcció coral).
 
L’any 2009 forma el duo Alamire amb la soprano Elia Casanova, i realitzen gran quantitat de concerts al llarg de la geografia espanyola; destaquen els realitzats en el festival “El órgano y sus instrumentos” de la diputació de Valladolid, “Festival Internacional de órgano Catedral de León”, festival Sant Martí (València) i el festival Vicent Garcés de Faura (València), entre altres.
 
En el mateix any funda el cor de cambra Amystis Societat Musicològica, del qual és director i des del qual inicia la tasca investigadora centrant-se a recuperar i difondre el patrimoni musical valencià. Ha dut a terme la gravació de Mortales que amáis, integral de l’obra vocal de Joan Baptista Cabanilles, producte del seu treball de tesi doctoral, sota la supervisió de Luis Antonio González Marín, i que ha sigut editada per Brilliant Classics.
 
Al juny de 2016 s’espera el llançament de O Pretiosum, el segon disc al capdavant d’aquesta formació amb obres del compositor valencià Joan Baptista Comes. Com a cantant ha participat en múltiples muntatges dins i fora d’Espanya amb “Intermezzo producciones musicales”, “Obvio producciones musicales”, “Victoria Musicae” (amb la qual ha gravat dos discos recentment) i l’orquestra Estil Concertant, entre altres. Pertany al Cor de la Generalitat Valenciana en qualitat de reforç i, en plantilla, a la Coral Catedralícia de València (de la qual va ser organista durant tres anys i amb la qual ha gravat diversos discos). Actualment és director de la coral “La Lírica” de Silla.