El Ministeri presenta a l'Ajuntament de Sagunt l'estudi sobre el nou eix nord-sud de la Xarxa Arterial Ferroviària de València i de la línia d'alta velocitat València-Castelló

Durant el matí s'han realitzat tres reunions informatives per a explicar tots dos estudis a tots els municipis implicats en els traçats ferroviaris

La presentació de l'estudi informatiu del nou eix nord-sud de la Xarxa Arterial Ferroviària de València i de l'estudi informatiu de la línia d'alta velocitat València-Castelló elaborat pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha tingut lloc este matí en el Saló de Plens de l'Ajuntament de Sagunt.

 

En este sentit, durant el matí s'han realitzat tres reunions informatives per a explicar tots dos estudis a tots els municipis implicats en este aspecte. De la mateixa manera, tenint molt en compte a totes les localitats, durant les diferents jornades se'ls ha demanat feedback i que cadascuna puga comentar la seua situació particular.

 

L'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, ha explicat que durant la jornada de hui s'ha parlat dels projectes que té el Ministeri per poder portar l'alta velocitat a València i Castelló: «Encara que això serà un gran salt qualitatiu entre València i Castelló, afecta a altres municipis, en el que és el trajecte i això és el que està valorant el Ministeri, les diferents alternatives. Inicialment es va fer una primera reunió amb el president de la Generalitat per part del Ministeri per a intentar explicar les alternatives que estaven damunt de la taula».

 

A l'acte han assistit el director General Planificació i Avaluació de la Xarxa Ferroviària, Casimiro Iglesias Pérez; la directora General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible, Roser Obrer; Antonio Vicente i Vicente Palomo, representants de l'Oficina del Comissionat del Govern per al Corredor Mediterrani; tècnics de l'oficina de Juan Carlos Fulgencio, de la coordinació de Rodalia i l'alcalde de Sagunt, Darío Moreno, així com els representants dels municipis.

 

Els estudis informatius de totes dues actuacions conformen la solució global per a una nova connexió ferroviària entre València i Castelló, que donarà continuïtat a les circulacions en sentit sud-nord i evitarà les inversions de marxa actualment necessàries en l'estació de València-Nord. En este sentit, el futur eix passant, que inclou dues noves estacions de Rodalia, millorarà el sistema de Rodalia de València i s'eliminaran les limitacions de capacitat del tram València - Castelló en disposar d'una doble plataforma ferroviària.

 

La directora General d'Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible, Roser Obrer Marco, ha manifestat la seua preocupació perquè totes les localitats siguen coneixedores dels projectes: «Nosaltres, com Generalitat, la qual cosa hem volgut ha sigut facilitar que el Ministeri estiga hui ací, ja que és un projecte seu, però pensem que és fonamental que tots vosaltres el conegueu i quins sapieu quines implicacions tindran en els vostres municipis perquè, si ho considereu necessari, pugueu al·legar i sigueu coneixedors dels projectes». Així mateix, ha agraït al Ministeri que s'haja bolcat en esta jornada.

 

D'una banda, l'actual estació de València Nord té una configuració en fons de sac que obliga al fet que totes les circulacions que accedeixen des del sud, tant de rodalia com d'alta velocitat, hagen de realitzar una inversió de la marxa en esta estació per a encaminar-se cap al nord. Estes maniobres afecten la funcionalitat i capacitat de l'estació i generen pèrdues de temps per als usuaris d'aquests serveis.

 

«Ara mateix estem en la fase de l'estudi preliminar abans de qualsevol licitació. És important que en el moment previ, hi haja un input per part de tota la societat. Per part del Ministeri es va fer una primera presentació en el Palau de la Generalitat, però després de converses posteriors, la Generalitat i particularment la Direcció General d'Obres Públiques va detectar que no tots els municipis afectats per estes futures alternatives estaven informats de la situació i dels detalls de les implicacions. Per esta raó, es va plantejar un acte més participatiu i d'explicació al detall de tots estos projectes», ha afegit l'alcalde.

 

Per altra banda, la línia ferroviària existent entre València i Castelló presenta problemes d'explotació per l'alta ocupació de la infraestructura a causa de l'elevat nombre de circulacions i a l'heterogeneïtat d'estes, en coexistir serveis de rodalia, llarga distància i mercaderies. Això suposa que hi ha una limitació al creixement futur del trànsit ferroviari.

 

Com a solució a esta problemàtica, es proposa l'execució d'una nova infraestructura ferroviària des de València fins a Castelló. Malgrat configurar una infraestructura global única, s'ha estimat el seu desenvolupament en dos estudis informatius independents en tractar-se d'actuacions heterogènies, ja que l'eix passant té caràcter i efectes predominantment urbans, mentre que el tram entre l'eixida d'este i l'estació de Castelló està previst per a serveis d'alta velocitat.