El Ple aprova la finalització de la Via Verda fins al Port de Sagunt per un traçat respectuós amb la seua història

La proposta defensa un traçat més pròxim a l'original, a més que suposa l'aprofitament d'alguns ponts de l'antiga via que encara seguixen en peu, aprofita el carril bici en Camí La Mar i arriba fins al final del recorregut pel seu traçat original

El Ple Municipal ha aprovat per unanimitat una moció per a instar la Conselleria d'Obres Públiques, Territori i Mobilitat a finalitzar el projecte de Via Verda d’Ojos Negros fins al Port de Sagunt. A més, insta també que periòdicament se'ls informe en la Comissió de Territori i Sostenibilitat dels avanços aconseguits en este assumpte.

La proposta, que va ser presentada per Iniciativa Porteña i defensada pel seu portaveu Manuel González Sánchez, ha incorporat i acceptat una esmena presentada per Esquerra Unida en el sentit que la citada finalització siga «pel traçat més respectuós amb la històrica Via Minera».

El text argumentatiu exposa que «la infraestructura ferroviària coneguda com a Via Minera connectava les mines de Sierra Menera a Ojos Negros (Terol) amb les instal·lacions portuàries de Port Sagunt (València), transportant el mineral de ferro tant per al seu embarcament com per a alimentar els Alts Forns de la siderúrgica portenya Les vicissituds de la història van provocar que s'abandonara esta instal·lació en 1973 i passara a ser el ferrocarril de RENFE l'encarregat del transport del mineral. Des de llavors esta magnífica obra amb els seus innombrables ponts, viaductes, estacions, passos a nivell i túnels va donar pas a altres usos, primer com a camins veïnals, i posteriorment per al senderisme i cicloturisme, sobretot d'aquells trams més nets de balast».

Diverses infraestructures alçades a posteriori com a pedreres, autopista, carreteres i sobretot l'autovia Mudèjar van danyar i/o van eliminar una bona part d'este vell ferrocarril en el seu tram final, el que discorre per Castelló i molt especialment el del Camp de Morvedre a València.

En eixa mateixa línia, la Generalitat a través de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient (Obres Públiques antigament) decidix posar fre a esta pèrdua patrimonial i reconvertir l'antic traçat ferroviari abandonat en Via Verda, escometent el tram des de Barraques a Castelló fins a Algimia d’Alfara a València, 70 quilòmetres en total. Posteriorment el govern d'Aragó va realitzar el condicionat del seu tram fins a Santa Eulalia amb un recorregut de 90 km. Va quedar l'últim tram, els 20 quilòmetres que separen Algimia del Port de Sagunt, «el més complicat a causa de la desaparició de bona part del traçat original, sense concloure». No obstant això, la Generalitat va manifestar la seua voluntat a dur-ho a terme en 2008 en adjudicar a una empresa l'execució d'este projecte, execució que hui continua pendent, sense que totes dos parts hagen resolt el contracte.

D'eixa manera, des d'Iniciativa Porteña consideren que és «bo recuperar este espai com a part de la nostra història, perquè el necessitem, perquè és una bona manera de dinamitzar l'economia de la comarca en fomentar el turisme ecològic i, sobretot, perquè és una part essencial del Patrimoni Industrial de tots els valencians».

«La Conselleria de Política Territorial, Obres públiques i Mobilitat, dins dels projectes europeus finançats amb fons FEDER, va plantejar realitzar el tram entre Albalat dels Tarongers i Sagunt, i després, en lloc d'acabar el recorregut fins a El Puerto, recentment s'ha proposat amb la col·laboració del nostre alcalde que el final del traçat fins a El Puerto es realitze pel llit del Palància, cosa que ens sembla una burla inacceptable», exposa el text aprovat.

Així mateix, el text explica que en la comissió d'Urbanisme del passat mes de desembre del 2020, existia un acord de tots els grups per a apostar per l'opció plantejada des de CCOO, per Isidro Andújar, que posteriorment va ser presentada al setembre, en audiència pública impulsada per APIPS i acceptada per tots els assistents a eixa trobada. «La proposta defensa un traçat molt més pròxim a l'original, a més que suposa l'aprofitament d'alguns ponts de l'antiga via que encara seguixen en peu, aprofita el carril bici en Camí La Mar i arriba fins al final del recorregut pel seu traçat original. El senyor alcalde va mostrar el seu entusiasme davant la proposta, no obstant això, ara, tan sols dos mesos després, torna a apostar públicament pel camí més fàcil, la qual cosa ens sembla una falta de respecte a la història».

«Si Ramón de la Sota va ser capaç de promoure eixa via minera des d’Ojos Negros fins a El Puerto, amb totes les dificultats i la falta dels recursos tècnics als quals es va haver d'enfrontar, no té explicació que eixe traçat no siga respectat en la mesura del possible, adduint dificultats que són reals, però que són superables amb els recursos tècnics existents hui dia», conclou el text.