ENSENYAMENT

Amb motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora Sagunt celebra la I jornada d'Absentisme i Inclusió Socioeducativa

L'objectiu de la jornada és reflexionar, posar en comú problemàtiques i resolució dels problemes amb caràcter constructiu, i compartir experiències i coneixements

Amb motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, que es commemora este dimecres, el departament d'Educació de l'Ajuntament de Sagunt ha organitzat la I jornada sobre Absentisme i Inclusió Socioeducativa. Fent front al fracàs escolar, que s'ha desenvolupat al llarg del matí en el Centre Cívic Antic Sanatori del Port de Sagunt.

L'objectiu de la iniciativa és reflexionar, posar en comú problemàtiques i resolució dels problemes amb caràcter constructiu, així com compartir experiències i coneixements. Es tracta d'una jornada de sensibilització i d'aprenentatge, dirigida a professionals de l'educació, comunitats escolars, associacions, entitats cíviques i socials i altres servicis o àmbits que treballen amb menors. També està dirigida a persones o col·lectius interessats en esta temàtica.

La jornada ha començat amb la inauguració a càrrec del regidor delegat d'Educació, Josep Manuel Tarazona, i la presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, Rosa Cañadas. En l'acte han estat presents també més membres de l'equip de govern municipal i de la Corporació.

L'edil ha subratllat que «l'educació és un motor fonamental i necessari per a la transformació social» i que, «sens dubte, contribueix a millorar la vida de les persones». És per això que, segons la seua visió, «lluitar contra les desigualtats és una manera d'actuar en este sentit» i ha advocat per la inclusió socioeducativa.

«Sagunt és pionera en la lluita contra l'absentisme escolar mitjançant recursos sobretot humans i elaborant i aplicant normatives com el Reglament d'Absentisme Municipal, els continguts del qual estem adaptant ara a les directrius de la Direcció General d'Inclusió Educativa», ha manifestat el regidor.

Per la seua banda, la presidenta del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana ha explicat que des de l'organisme que dirigix es té una alta preocupació per l'educació en tots els seus àmbits. «Tothom és necessari per a l'educació dels nostres xiquets i xiquetes, dels qui regiran els nostres destins d'ací a uns anys, i per això tenim el repte, l'obligació, d'educar a una ciutadania activa i no deixar a ningú pel camí, preservar el dret a l'educació de tots», ha assegurat.

«No sols és la nostra obligació, sinó que a més és el seu dret. Posem l'alumnat en el centre del sistema educatiu i és el que hem de fer tots», ha reclamat Cañadas, que ha advocat així mateix per «invertir en educació» però també, especialment, per «invertir en prevenció».

Amb posterioritat, han presentat les seues ponències la degana de la Secció de Menors de la Fiscalia Provincial de València, Consuelo Benavent, i la cap de servici d'Orientació Educativa de la Conselleria d'Educació, Mónica Añón, així com s'han presentat experiències d'ajuntaments com el d'Albal, centres escolars com el CEIP Baladre, o associacions com TDAH-Morvedre. Així mateix, l'acte ha estat amenitzat pel conjunt de música de cambra del professorat del Conservatori Professional de Música Joaquín Rodrigo de Sagunt amb el seu repertori Música per una Ciutat Educadora. A més, compten amb la col·laboració del programa de patrocini d'ArcelorMittal.

Amb esta jornada de treball es pretenen també recollir orientacions i reflexions que oferix el protocol d'actuació davant l'absentisme amb l'objectiu principal de treballar, d'una manera coordinada i consensuada amb tots els agents implicats per a evitar la pèrdua d'alumnat a les escoles i instituts i donar-li la volta a l'absentisme.

Així mateix, tal com ha explicat Tarazona, recentment el departament d'Educació de l'Ajuntament ha integrat dins del seu Reglament d'Absentisme Municipal els continguts i les directrius exposades en la Resolució de 29 de setembre de 2021 de la Direcció General d'Inclusió Educativa, per la qual s'establix el protocol d'actuació davant situacions d'absentisme escolar en centres educatius sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana, que impartixen ensenyaments obligatoris i Formació Professional.