El cicle Sagunt in Excelsis finalitza este dimarts amb un concert de L’Almodí Cor de Cambra i Música Reservata

L'actuació tindrà lloc en l'Esglèsia “El Salvador” de Sagunt a partir de les 20 hores i l'entrada és gratuita
Imagen 1Imagen 2
 
El cicle de música Sacra “Sagunt in excelsis” finalitza aquest dimarts, 31 de març, amb un concert de “L’Almodí Cor de Cambra i Música Reservata” dirigit per Óscar Payá Prats, que tindrà lloc en l'Església de “El Salvador” de Sagunt, a partir de les 20 hores. El concert la temática del qual és “Victòria a doppio cor” serà gratuït fins a completar l'aforament i, com tot el cicle, està organitzat per la delegació de Cultura de l'Ajuntament de Sagunt, la regidora del qual és Maribel Sáez, i la Majoralia 2015 de la Confraria de la Puríssima Sang del nostre Senyor Jesucrist. 
 
Música Reservata de Barcelona i L'Almodí Cor de Cambra presenten un programa dedicat a la música composta per a diversos cors dels grans mestres del renaixement. La interpretació de la missa Au Regina caelorum del compositor avilés Tomas Luis de Victoria i la música de temàtica mariana serviran de fil conductor d'aquest concert que clausura el festival Sagunt in Excelsis 2015.
 
Segons s'arreplega en el programa del concert, la composició a diversos cors és coneguda en l'argot musical com Policoralitat. El centre més famós on es va iniciar aquesta moda, i per tant, es va convertir en estil propi, va ser la Catedral de Sant Marcs a Venècia (Itàlia). Va ser allí on els Gabrielli (oncle i nebot), Willaert, de Rore i postreramente Monteverdi, utilitzaven la curiosa ubicació de les capelles del temple, distants i enfrontades, per a experimentar les seues noves composicions, col·locant als cantants de cor en aquestes capelles, i utilitzant els recursos vocals de pregunta/resposta, ressò, etc...
 
A pesar que aquest tipus de composicions es van convertir en una autèntica revolució i van ser exportades a altres parts d'Europa, la música a diversos cors no és una invenció d'aquesta escola, doncs ja es practicava anteriorment i en diverses regions. Un dels exemples d'obres a diversos cors més impactants es pot trobar en el motet Spem in alum del compositor anglés Tomas Tallis, compost l'any 1570 per a vuit cors de cinc veus cadascun, amb un total de 40 veus independents.
 
Tomas Luis de Victòria no és alié a aquesta moda, comptatn en el seu catàleg amb 21 obres a doble cor i tres a triple cor. Tenia tan sol 24 anys quan va compondre la seua Au María a 8, publicada en el seu primer llibre de motets datat en 1572, que es va convertir en la seua primera obra policoral. D'entre les moltes que li van seguir, destaquen altres obres que s'interpretaran en el concert, com per exemple la seua antífona mariana Au Regina Caelorum, composta per a doble cor i que va servir de model per a la posterior composició de la seua missa de paròdia del mateix nom, imitant i/o insinuant en cadascun dels seus cinc moviments el teixit contrapuntista i la textura sonora del motet.

També del compositor avilés i de tema marià són les obres que componen el bloc intermedi del programa, és a dir, Nigra sum sigueu formosa, Trahe em post te i Vidi speciosam. La peculiaritat que relacionen a aquestes obres és el seu nombre de veus, sis, i l'estar escrites per a un sol cor. Per què apareixen en aquest programa llavors? Si bé l'estructura interna de les obres pertany a una formació típica de l'època a sis vocibus, la interacció entre les veus i els recursos utilitzats amb mestratge per Victoria fan que dins d'aquestes sis veus es diferencien dos blocs diferents, interaccionant entre ells i manifestant-se l'esperit policoral.

Completaran el programa el Motet Osculetur em para doble cor compost per Orlando di Lasso, amb el text inicial del Cantar dels cantessis; Duo Seraphim del compositor sevillà Francisco Guerrero, amb text pertanyent al llibre de Isaías i amb l'espectacularitat del triple a l'uníson a dotze veus; i Stabat Mater de Giovanni Pierluigi de Palestrina, on el doble cor canta les paraules de dolor de la mare de Déu al costat de la creu.
 
Victoria à DOPPIO CORO
Missa Ave Regina cælorum [20’]
Orlandus Lassus (1532-1594)
Osculetur me, a 8 [4’]
Tomás Luis de Victoria (c. 1548-1611)
Ave Maria, a 8 [4’]
Ave Regina cælorum, a 8 [4’]
Kyrie & Gloria
Nigra sum sed formosa, a 6 [3’]
Trahe me post te, virgo Maria, a 6 [4’]
Vidi speciosam, a 6 [6’]
Credo
Sanctus & Benedictus
Agnus Dei
Francisco Guerrero (1528-1599)
Duo Seraphim, a 12 [5’]
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1545-1594)
Stabat mater, a 8 [11’]
 
L’Almodí
Amparo Maiques, Ruth González, cantus
Carla García, Adriana García, altus
Jesús Navarro, Jaime Flors, tenor
Josep Mª Zapater, Andrés Chávez, bassus
 

Musica Reservata de Barcelona

Anaïs Oliveras i Marta Rodrigo, cantus
Jordi Abelló i Mercè Trujillo, altus
Juan Bertrand i Antonio Trigueros, tenor
Pablo Acosta i Jordi Blanco, bassus
Dir. Óscar Payá
 
 
Almodí Cor de Cambra va ser fundat el 2002 i està integrat per 8 joves cantants amb una àmplia experiència coral com a components i/o colaboradors de diverses agrupacions musicals de renom, com el Cor de la Generalitat Valenciana, el Cor Titular del Teatre Real de Madrid, el Cor del Gran Teatre del Liceu o l'Orfeó Donostiarra, entre uns altres. Des dels seus inicis està dirigit per Óscar Payá Prats.
 
Després de 20 anys d'activitat ininterrompuda, Música Reservata de Barcelona, és un dels conjunts vocals més coneguts a Espanya per la seua dedicació exclusiva al repertori religiós del Renaixement, i especialment a l'escola espanyola de polifonia.