L'APV invertirà 40 milions en la connexió ferroviària del port marítim de Sagunt

L’alcalde de Sagunt s’ha reunit amb el nou director de l’Autoritat Portuària de València per tractar diversos assumptes d'interés per a la ciutat

L’alcalde de Sagunt, Quico Fernández, i la delegada de Presidència, Teresa García, s’han reunit aquest matí amb el nou director de la Autoritat Portuària de València (APV) i per tant del Port de Sagunt, Francesc Sánchez, a l’Ajuntament de Sagunt on han tractat  una sèrie de qüestions que afecten el nostre port, a la ciutat i a algunes empreses. Concretament, l’alcalde han confirmat la inversió de 40 milions de l’APV en la connexió ferroviària del port de Sagunt i 4 milions d’euros en reforçar la línia Sagunt-Teruel-Zaragoza. A més, els interlocutors han dialogat sobre les solucions per a finalitzar Parc Sagunt i renovar la concessió portuària d’Arcelor.
 
 La primera és la convocatòria ja de la Comissió Delegada per a la Integració Territorial del Port de Sagunt que el alcalde va a convocar d'ací a poc temps. Fernández ha explicat que: “Ja hem designat als representants tant de l’Ajuntament com de la conselleria i de la mateixa APV i en una segona fase obrirem esta participació a la societat civil, empresaris, sindicats, associacions de la ciutat per buscar la solució a aqueixos problemes que com ja hem plantejat en moltes ocasions té el nostre port que s’ha tancat a la ciutat i que podria tindre moltes més oportunitats tant per al que suposa l’apertura del port al nord com el que suposa les actuacions en el Grau Vell i altres qüestions que són molt rellevants per a una de les nostres principals empreses, ja que en definitiva un port no deixa de ser una gran empresa, una empresa pública, però que genera molta economia i moltes oportunitats d’atracció, d’inversions i de creació de llocs de treball”.

Respecte als altres punts l’alcalde ha explicat textualment: “Hem abordat també un tema que afecta no sols a la APV sinó també a Parc Sagunt. Jo com a conseller de APV i de Parc Sagunt estic intentant actuar com a intermediari, perquè tots sabem que el parc no està acabat perquè n’hi ha una falta de pressupost, i una de les possibilitats és l’APV, que va comprar una parcel·la en el seu moment i que està demanant una permuta per una parcel·la més gran, és que esta demanda siga acceptada ja no per Parc Sagunt, que si ho faria, per la part que afecta els valencians, sinó per la part de l’Estat. Les parcel·les en el seu moment tenien un preu que hui en dia està desfasat i de fet s’ha fet una re taxació, i si el SEPIDES, que és l’entitat del Ministeri d’Hisenda, acceptara esta permuta el tema estaria resolt perquè el port abonaria els 24 milions d’euros dels 30 que val la parcel·la, ja que ja han abonat 6 milions. Jo estic intentant intermediar perquè esta solució siga possible. Ací en este cas podrien dir que el baló està en el camp del Madrid, per parlar en termes futbolístics, i al final els perjudicats som nosaltres.

D’altra banda també hem estat mirant la manera de solucionar el problema relacionat amb l’empresa Arcelor, perquè esta empresa té una concessió antiga que d’alguna manera està en suspensió, però que té molts avantatges per a la pròpia empresa, ja que té bonificacions pràcticament del 90 % de les taxes portuàries. La manera de mantenir estes bonificacions i per tant ajudar que esta empresa com altres siguen més competitives perquè tenen costos més baixos, passa per intentar una nova concessió. Aleshores, jo estic intentant afavorir que l’APV veja la manera de continuar esta situació respecte d’Arcelor. I probablement s’està plantejant la possibilitat de poder usar les vies que són propietat d’Arcelor i que facilitaria molt l’accés ferroviari.

També hem parlat de l’estat de la connexió ferroviària, un tema que ja vam anunciar, i que cal recordar i el dia de hui ja sabem que l’APV va a invertir 40 milions d’euros en la connexió ferroviària. Esta era una inversió que normalment feia el Ministeri de Foment, però ara este ministeri gasta tots els diners en AVES que van a altres llocs i per tant no té pressupost per potenciar i reforçar l’economia productiva. En qualssevol cas durant l’any 2016 l’APV va a invertir 4 milions en finalitzar els projectes. Probablement l’obra ja es podrà licitar en 2016 i s’adjudicarà en 2017, de tal manera que les obres per valor de 40 milions d’euros estaran en marxa en 2017. Esta és una gran noticia per la ciutat perquè això d’alguna manera potencia els nostres sectors productius, el port, els polígons, etc. I a banda, també es manté una altra inversió de l’APV de 4 milions d’euros per reforçar la línia Sagunt-Teruel-Zaragoza que és una de les reivindicacions que tenim des de la nostra ciutat i des del conjunt del País Valencià.
 
 

Jo crec que les relacions entre l’APV i l’Ajuntament de Sagunt estan sent molt fluides. He tornat a insistir en la necessitat de tindre una veu pròpia com a port de Sagunt perquè aquelles qüestions que ens afecten directament les puguem decidir conjuntament i per impulsar un port que en termes de competitivitat és un dels millors de tot l’Estat. Les connexions que tenim, que evidentment s’han de millorar, però que ja són molt bones, i el cost de les operacions portuàries ens situen entre els millors ports. I en eixe sentit tindrem la col·laboració claríssima i este canvi en la direcció del port jo crec que va a ajudar. És un canvi que no s’ha produït de manera immediata, però portem ja sis mesos amb la nova presidència i crec que el pes de Sagunt s’està notant clarament en algunes de les decisions que s’estan prenent.”